Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Herman bakas i långpanna?

  • Tiol 10 juli 2010

    Hej!
    Vänskapskakan Herman, har fått lite nytt liv i sig, och jag har fått en "Herman-surdeg" av en god vän, såsom sedan är.
    Min fråga är, kan man göra den i långpannan, vilket jag förstår ATT man kan, men skall man då ta 2 delar av "Herman" då?
    I receptet står att man skall ta en 2 liters form eller 28 cm form, men jag har ingen så stor rund form.

    Någon som bakat Herman på ett tag?

    För er som inte alls känner till denna kaka, så är det en vänskapskaka, som ett kedjebrev. Men får en del av en god vän, och rör om den och matar den med mjöl, mjölk, socker ett par ggr, så håller man påunder en dryg vecka, tills man är på den 10:e dagen av denna process, och då skall man dela ut 4 delar till vänner, och baka på en del själv. En kul grej, som var på modet väldigt mycket på 80- talet, men har kommit igen, så det mesta brukat göra.

    Frågan är alltså, en eller två delar av Herman för en långpanna?

    Ha det skönt i sommarvärmen.
    kram//Tina

  • sikaal 10 juli 2010

    Det beror på hur tjock du vill ha den. Jag har en rätt stor ugn, så jag behöver säkert 2 satser.
    Jag bakade Herman förra veckan, en med kokos och ljus ckolad, den blev toppen!
    Lycka till
    Lena

  • FruAst 10 juli 2010

    Jag bakade Herman i våras. Jag var lite fundersam på receptet. Varför ska man först göra en surdeg och sen ändå tillsätta 3 tsk bakpulver. Surdegen ska ju ha en jäsande funktion eller? I alla fall bakade jag den av all surdeg som fanns dag 9 (d.v.s. före sista matningen) och sen följde jag receptet som det stod men jag uteslöt bakpulvret och det fungerade alldeles utmärkt. Det blev en tung god kaka. Att jag bakade dag 9 berodde på att det florerat Herman ett tag i orten där vi bor och jag iddes inte ge bort några för "alla" hade just bakat!

    Dubbel sats funkar nog i en liten långpanna. Det är bara att pröva!

    Lycka till!:)

  • Tiol 10 juli 2010

    Tack för era svar! Jag skall baka i morgon, det skall bli väldigt spännande att smaka denna berömda kaka.
    Spelar ju ingen roll om man har ugnen på eller ej, det är ju lika varmt inne ändå( nästa i alla fall).


    Kram på er.
    Tina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.