Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Efterrätt/tårta utan gluten, mjölk eller nötter till 50 personer

  • Kreta 20 januari 2011

    Ska ha 40 årsfest med buffé. Behöver tips på tårta el efterrätt som passar även dem med allergier. Gärna nåt som går att förbereda i förväg....

  • knyppeltanten 20 januari 2011

    Vilka allergier? Nötter och mandel är ju lätt att undvika och laktosfria alternativ mjölk och grädde finns ju. Vad vill du ha för slags efterrätt, fruktsallad (kanske att blanda själv om man är allergisk mot stenfrukter mm).
    En enkel är att köpa smördeg och grädda i små formar och ha bär och grädde i dem. Passar även för diabetiker.

  • bigganv 20 januari 2011

    Gör granite!

    Bara vatten, socker och smaksättare, t.ex. lime eller citron, sedan in i frysen.

    Fräscht och gott!!!

  • knyppeltanten 20 januari 2011

    Oj, nu först såg jag rubriken!
    http://utanallt.blogspot.com/ här finns en del recept, hoppas du hittar något som passar.
    Annars är ju fruktsalladen en lösning, med laktosfri grädde.

  • Kreta 20 januari 2011

    Några av mina gäster har en eller flera av de tre allergierna. Roligast om alla kan äta samma sak, men det kanske blir svårt framför allt med gluten...
    Skulle helst vilja ha tårta eftersom det är en födelsedagsfest...

  • Kreta 20 januari 2011

    Åh, tack för tipsen. Ska även kolla in länken...

  • Cassiopeya 20 januari 2011

    Marängtårta? Kan du använda laktosfri grädde skulle det ju kunna funka. Marängbotten, jordgubbar, banan, chokladsås (den som är gjord på lika delar vatten, socker, kakao) och så grädden då.

    Frusen marängtårta? Gör som ovan men byt ut grädden mot Tofu Line glass, och frys hela tårtan. Ta upp en liten stund före servering. Självklart kan du mixa bär och slänga i glassen, så du får smaksatt glass. Lägg marängbotten, glass, maräng och sist glass. :D

  • mariaengstrom 20 januari 2011

    Pavlova, med laktosfri grädde. Om gästerna inte är allergiska mot mjölkprotein vill säga..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.