Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! "gammalt "recept på tårta med smörkräm sökes!

• catret 4 december 2010

Min halvbror ska ha dop för sin lilla dotter, och jag har lovat att försöka göra en typ av kaka/tårta som hans farmor gjorde när vi var små.

Tyvärr minns vi inte riktigt, men det var en typ av sockerkaka (men troligen mer ägg än vanligt), och smörkräm i mitten. Uppepå var det antingen smörkräm eller glasyr, och sen hade hon klassiskt blandströssel på

Är det någon som känner igen beskrivningen, och kanske rentav har ett recept? Kanske inte så komplicerat, men är inget vidare på att experimentera...

• Tutish 4 december 2010

Silviakaka kanske? Kul med dop! Gud välsigne er!:)

• catret 4 december 2010

Skrivet av Tutish den 4 dec 2010

Silviakaka kanske? Kul med dop! Gud välsigne er!:)

Förutom kokosen så verkar det kunna stämma med det jag kommer ihåg. Jag ger den ett försök, tusen tack för hjälpen!

• matmammansfavoriter 8 december 2010

Jag tror att det här receptet kan vara det rätta, det är en "gammal goding"

4 vitor vispas till hårt skum
    11/4 dl socker vändes ner
    125 g skållad mald mandel vändes ner
    Om den görs i långpanna, ta dubbel sats
    grädda i 175 grader till fin färg och kakan är "torr"

Kräm
    4 gulor blands med 1 dl socker och 1 dl grädde, sjud detta till en tjock kräm,koka inte! Rör hela tiden.
    Blanda ner 125 g kallt smör och rör tills smöret har smält, fortsätt röra tills krämen är kall.
    Dela tårtan mitt itu, bred kräm på en botten och lägg den andra över, garnera med krämen som blir över.

• UllaC 8 december 2010

Jag har ett recept med smörkräm, men det är ingen sockerkaksbotten. Det är ett gammalt recept kan jag intyga, för tanten jag fick receptet av fyller 102 år i april.
    Mandeltårta med smörkräm

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.