Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Makronerna fastnar!

  • bigganv 12 februari 2012

    Har bakat makroner rätt ånga gånger, de blir jättegoda, men..........
    Hur i h-e ska man få loss dem från bakplåtspapperet/plåten utan att de går sönder?????
    De sitter ju som berg!
    Gör jag fel kanske?
    Tacksam för hjälp så fort som möjligt!


    Har provat vanligt papper/teflonpapper(/direkt på plåt, har haft vatten/olja på stekspaden, men inget hjälper......:(

    Hjälp!

  • speijsad 12 februari 2012

    Vad är det för recept du har?
    Jag är relativt oerfaren makron-bakare, men jag har inte haft det problemet (såvida makronerna inte "torkat igenom" ordentligt, då "kladdar" de fast i bakplåtspappret)
    Du kanske kan testa att ha lägre värme? (T.ex. 125-130 grader i vanlig ugn minst en halvtimme brukar jag ha)

    Lycka till!
    Stina

  • pleta 12 februari 2012

    Har du låtit dem svalna helt igenom, alternativt låtit dem torka en timme eller så? Vi brukar stoppa in biskvibottnar i frysen innan vi tar loss dem, det kanske funkar för makroner också.

  • bigganv 12 februari 2012

    Brukar grädda dem i 125 grader i ca 25 min.

    Kanske ska prova med frysen nästa gång!

    Tack snälla för tipsen!

  • Cooling2 13 februari 2012

    Man häller vatten under bakplåtspapper och väntar ett tag så kan man försiktigt loss dom från bakplåtspapparet

  • [email protected] 13 februari 2012

    Duusmörjer bakplåtspapperet med flytande margarin och mjölar med vetemjöl då fastnar inte kakorna.
    christina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.