Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med bullarna?

  • Shoutoutloud 15 september 2010

    Hej allihopa. har några bakfrågor som jag skulle vilja ha svar på!
    Bakar ibland bullar men nu är jag less på att bara skära en rulle rakt av i skivor.
    1.Hur gör man vetelängd så att det blir som en snygg fläta?
    2.Hur gör man såna knutar som finns på café?

    Skäms för att jag inte vet detta men jag bakar sällan och skulle vilja börja lite mer för min dotter tycker det är så kul med bakning. Någon som utförligt kan förklara hur man gör detta?{question}

  • chrisq 15 september 2010

    (Y) En vetelängd gör du så lätt ,lägg en rulle på plåten efter du fyllt med vad du, vill sen klipper du 1cm ca o viker till höger o nästa klipp till vänster .H ar gjort idag o dom är så goda o fina lycka till

  • Roskerstin 15 september 2010

    Här kommer en länk som du kan kolla på. Hoppas den blir till hjälp. Lycka till!

    http://www.bakabullar.se/hur-formar-jag-bullar-420913

  • Shoutoutloud 16 september 2010

    okej, jag ska prova mig på med att baka vetelängd imorgon, det får bära eller brista, det värsta som kan hända är väl att det blir fruktansvärt fula bullar eller?=)

  • vinciqator 16 september 2010

    Rulla tre smala deglängder. Lägg dom på bakbordet som en pil uppåt /|\ och nyp ihop dom lätt. Fläta sedan samman som när du flätar hår. Vik sedan in ändarna så att de ser snyggare ut.

    Med lite träning kan du hoppa över att börja med att nypa ihop ena änden och i stället börja på mitten och gå mot ena änden, sedan från mitten igen och mort den andra änden. Den varianten ser lite snyggare ut.

    Det finns en annan fläta, men med fyra parter, men den kan jag inte göra. Jag vill minnas att man ska "knuffa till den fjärde parten så att den står upp som ett veck mellan de andra tre parterna, men jag har aldrig fått till det.

    Knutar gör Du genom att kavla ut degen till en stor platta, smörja den med smör och ha på socker/kanel på halva, lägg ihop dubbelt och sporra av remsor. Håll fast en remsa med ena handen samtidigt som Du rullar den andra änden så att remsan snor sig. Ta upp den och vik den på mitten och sedan vik upp en av ändarna mot den dubblade delen. Vik tillbaka den långa änden mot mitten och lägg den vinkelrätt runt med änden på undersidan. Om den blir snygg är en träningssak – mina ser ut som skadskjutna bävrar. :D

  • Memelie 18 september 2010

    Jag tycker det absolut enklaste är att klippa, tänk på att hålla saxen lite sett, alltså inte klippa rakt ner... antingen lägger man varannan höger och varannan väster eller en höger, en i mitten, en vänster, en i mitten, en höger osv... Annars kan du skära ett snitt längs "korven" på ovansidan och spritsa vaniljkräm i snittet... blir också gott

  • sikaal 18 september 2010

    Jag gör som vincigator t.o.m. snurrningen. Jag håller remsan i vä hand, snurrar med hö, håller kvar vä och gör en knut, alltså en ring och petar under änden i mitten så den sticker upp och låser. :DD Jag fattar nästan inte själv! Tipset är, gör en liten sats och prova dig fram.
    Lycka till!!

  • Shoutoutloud 22 september 2010

    haha ja det är lite svårt att förstå skrivet i ord.har dock inte hunnit med att baka bullarna än men imorgon blir det av!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.