Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med matbröd.

  • sajoh69 14 maj 2008

    Ojojoj hur jag stavar! Vad tänkte jag på?! :o
    Det ska naturligtvis stå "gott" och inte "gått". :D

  • Lotten_J 14 maj 2008

    Skrivet av llinan den 13 maj 2008

    :@Jag älskar att baka och oftast blir det gott meeen varför kan jag inte få grövre bröd med jäst bra...bakade idag med grovt rågmjöl och bröden blev som vanligt lite typ degiga, sega i konsistensen, Hjälp vad gör jag för fel??


    Rågmjöl/rågsikt ger alltid kladdiga degar tyvärr, tillsätt vetemjöl för att få degen smidig. Sen har jag genom åren kommit fram till att jag ska inte arbeta degen för mkt heller, varken före el efter jäsning. Arbeta den bara så mkt så att allt blandas. Svårt detta att säga vad som exakt är felet. Kolla värmen på ugnen också för brödet kan ju se färdigt ut på ovan/undersidan men vara kladdigt inuti.

  • evaldo 14 maj 2008

    Jag vill hellre ha degen lite för lös än för hårdag sen låter jag degen jäsa ca 1 timma oavsett vad som står i ev. recept. Sen knådar jag väldigt sparsamt , vänder bara om den lite, när degen har jäst upp första gången och forma till kakor eller lägg i formar. Låt dem sedan jäsa upp ca 35-45 minuter.
    Det b lir alltid luftiga kakor då.

  • rosie1 14 maj 2008

    Hej!
    Såg att ni skriver om surdeg..jag har prenumererat på surdeg via mejeribolaget. Ibland när jag bakat med surdeg har det blivi väldigt kompakt o trist...vet någon varför?
    Jag har gjort efter recept som tillhör surdegen!

  • monac 14 maj 2008

    ska man ha vanlig jäst oxå om man bakar på sur deg ...eller?:o

  • Pyllepappa 14 maj 2008

    Skrivet av Oraklet den 20 nov 2007
    Först och främst ska Du göra detta.

    Då salt är en ingrediens, som vid degtillverkning tar bort jäskraften , skall saltet inte läggas i degen förrän övriga ingredienser är ihopkörda.
    Prova gärna att först köra ihop övriga ingredienser, blanda sedan i saltet så skall Du få se på resultat.
    Viktigt i sammanhanget är alltid att bearbeta degen noga.
    Hemma i köket misshandlar man oftast degen genom för lite blandningstid. Degen skall blandas på högsta hastigheten minst 7 minuter (Tag tiden) och då upptäcker Du att den suger upp mer vatten, som gör brödet saftigare samtidigt som degen inte blir kladdig. Genom en intensivare bearbetning öppnar Du stärkelsen som då suger upp vattnet. Att Du får en större volym och luftigare bröd på det hela är inte hellre fel. När man gör ett bröd med mycket rågmjöl i degen är det inte fel att gör en fördeg (raskdeg), som skall vila i ca 3-4 timmar. Ta då halva mängden mjöl tillsammans med övriga ingredienser utan salt och halva mängden jäst. Efter ca tre timmar tar Du i resten av mjölet och resten av jästen samt saltet. Låt vila i ca 45minuter. Pulversurdeg kan Du köpa i butik.
    Vill Du prova ett gott bröd, som är ett blandbrödstyp, kan Du gå in på mina recept och ladda ned Lantgrova med lingon. Lycka till. Skriv gärna och berätta
    Det finns oftast för många snabbt uttokade hembakade bröd

    Hälsningar
    Lennart B

  • monac 15 maj 2008

    varken grovt/fiberrikt eller krångligt...men jätte gott!:D
    Parmesanbröd
    (Y)

  • Pyllepappa 15 maj 2008

    Skrivet av Oraklet den 15 maj 2008

    Skrivet av Oraklet den 20 nov 2007
    Först och främst ska Du göra detta.

    Då salt är en ingrediens, som vid degtillverkning tar bort jäskraften , skall saltet inte läggas i degen förrän övriga ingredienser är ihopkörda.
    Prova gärna att först köra ihop övriga ingredienser, blanda sedan i saltet så skall Du få se på resultat.
    Viktigt i sammanhanget är alltid att bearbeta degen noga.
    Hemma i köket misshandlar man oftast degen genom för lite blandningstid. Degen skall blandas på högsta hastigheten minst 7 minuter (Tag tiden) och då upptäcker Du att den suger upp mer vatten, som gör brödet saftigare samtidigt som degen inte blir kladdig. Genom en intensivare bearbetning öppnar Du stärkelsen som då suger upp vattnet. Att Du får en större volym och luftigare bröd på det hela är inte hellre fel. När man gör ett bröd med mycket rågmjöl i degen är det inte fel att gör en fördeg (raskdeg), som skall vila i ca 3-4 timmar. Ta då halva mängden mjöl tillsammans med övriga ingredienser utan salt och halva mängden jäst. Efter ca tre timmar tar Du i resten av mjölet och resten av jästen samt saltet. Låt vila i ca 45minuter. Pulversurdeg kan Du köpa i butik.
    Vill Du prova ett gott bröd, som är ett blandbrödstyp, kan Du gå in på mina recept och ladda ned Lantgrova med lingon. Lycka till. Skriv gärna och berätta
    Det finns oftast för många snabbt uttokade hembakade bröd

    Hälsningar
    Lennart B

  • hasta 15 maj 2008

    Jag läste ett tips (jag minns inte var) att man ska bearbeta degar med olika mjölsorter i olika steg. Om man använder rågmjöl och vetemjöl ska man alltså först tillsätta rågmjölet, bearbeta degen 5-10 min, sedan tillsätta vetemjöl och bearbeta degen igen lika länge. Tyvärr har jag inte hunnit prova tipset själv än...

    Det jag själv brukar göra är att använda vetemjöl special istället för vanligt vetemjöl i grova degar. Jag tycker att det brukar bli bättre.

  • pia61 15 maj 2008

    Pias tekakor

    Bröd med vetemjöl jäser alltid mycket bättre. Använd vetemjöl och blanda i andra nyttigheter istället, se mitt recept, jag garanterar att det blir bra (Y). Detta bakar jag alltid hemma hos oss.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.