Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hjälp migmed dessert....

  • majamia 30 april 2009

    ...känner mig villrådig idag :p
    Vi ska ha gäster och blir ca 20 pers och äta:
    Först liten förrätt och sen grillat med potatisgartäng till och efter bålet en dessert.

    Har många rabarber i trädgården och bär i frysen men vet inte vad jag ska göra. Det behöver inte innehålla bär eller rabarber.
    Tacksam för enkla goda och snabba recept (L)

  • Gnurf 30 april 2009

    Det är ju Vår...eller i Ert fall i princip Sommar!! Paj passar då kanske bra....:)

    Tyvärr kör jag ju aldrig med några recept, men en Pajdeg slänger du väl ihop ledigt och lätt!?? Vispa rumsvarmt smör med socker (å lite vaniljsocker), i med havregryn och mjöl till korrekt konsistens (gärna hackade hasselnötter oxå om nu inte nån är allergiker). Skiva upp rabarber och blanda med bär, pudra över florsocker, potatismjöl och dutta över pajskalet. Grädda, KLART!! Grädde eller lätt uppvispad matyoghurt till det...eller en råkräm kanske: slå några äggulor med vaniljsocker och inkråm från en vaniljstång, blanda med lättvispad grädde....(Y)

  • majamia 30 april 2009

    Skrivet av Gnurf den 30 apr 2009

    Det är ju Vår...eller i Ert fall i princip Sommar!! Paj passar då kanske bra....:)

    Tyvärr kör jag ju aldrig med några recept, men en Pajdeg slänger du väl ihop ledigt och lätt!?? Vispa rumsvarmt smör med socker (å lite vaniljsocker), i med havregryn och mjöl till korrekt konsistens (gärna hackade hasselnötter oxå om nu inte nån är allergiker). Skiva upp rabarber och blanda med bär, pudra över florsocker, potatismjöl och dutta över pajskalet. Grädda, KLART!! Grädde eller lätt uppvispad matyoghurt till det...eller en råkräm kanske: slå några äggulor med vaniljsocker och inkråm från en vaniljstång, blanda med lättvispad grädde....(Y)


    Ja du det känns nästan lite overkligt men det är sommarvarmt i april :p
    Du har så rätt paj passar utmärkt och är lätt att göra. Hallon och rabarber gillar jag tillsammans. Kanske det blir paj, tack ! :D

  • Gnurf 30 april 2009

    Eller...koka ihop en Bär/Rabarberkompott (max 15 minuters arbetstid)...å servera den varm till en god Vaniljgräddglass (ungefär som Vi serverar varm Hjortronsylt här i Norrland :p). Medans kompotten kokar ihop kavlar du ut färdigköpt Smördeg, sporrar trekanter, penslar med ägg och pudrar över socker/kanel, baka av i ugnen, att servera vid sidan om....tänk bara på att det är lite olika lång koktid på rabarber och bär.....:)

  • majamia 30 april 2009

    Skrivet av Gnurf den 30 apr 2009

    Eller...koka ihop en Bär/Rabarberkompott (max 15 minuters arbetstid)...å servera den varm till en god Vaniljgräddglass (ungefär som Vi serverar varm Hjortronsylt här i Norrland :p). Medans kompotten kokar ihop kavlar du ut färdigköpt Smördeg, sporrar trekanter, penslar med ägg och pudrar över socker/kanel, baka av i ugnen, att servera vid sidan om....tänk bara på att det är lite olika lång koktid på rabarber och bär.....:)


    Mums....det här lät frestande och lätt! :D

  • kampingegymnast 24 maj 2009

    (L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)

  • alvig 24 maj 2009

    Hej!
    Här har du ännu ett recept på paj!
    Rabarberpaj med italienska mandelskorpor:)

    Eller: Rabarbertiramisu med hallon

    3 st äggula
    1 dl strösocker
    250 g mascarponeost
    2 dl vispgrädde
    1 dl rabarbersaft, outspädd
    2 msk cointreau
    10 st savoiardikex
    1,5 dl rabarbersylt
    1 paket hallon, färska eller frysta

    Hallonsås
    200 g hallon, frysta tinade
    1,5 dl florsocker
    1 st citron, pressad saft

    Garnering
    1 paket hallon
    1 st citronmeliss
    1 st rabarberchips, se recept


    Gör så här
    Vispa äggulor och socker fluffigt. Vänd ner mascarponen i äggsmeten. Vispa grädden och vänd ner även den.
    Blanda rabarbersaft och Cointreau. Vänd kexen i vätskan.
    Bottna glasen eller en form med hallon. Dela varje kex i 4 delar, varva dem med mascarponekräm och rabarbersylt i glasen eller formen. Ställ tiramisun svalt ett par timmar eller över natten.
    Hallonsås: Mixa hallon, florsocker och citron. Häll genom en sil och ställ kallt fram till serveringen.
    Häll hallonsåsen över tiramisun, garnera med hallon, citronmeliss och rabarberchips.

    Rabarberchips
    Skär färsk rabarber i 5 cm längder. Skiva längderna i tunna skivor. Lägg skivorna tre och tre, lite omlott, på teflonbakduk, inte bakplåtspapper. Pudra över rikligt med florsocker.
    Torka rabarbern i 90° 1 1/2–2 timmar. Låt svalna.

  • flumhum 25 maj 2009

    Du kan göra chokladmosse och toppa med lite bär på :D

  • UllaC 25 maj 2009

    Har hittat några efterrättsrecept bland mina recept. Du får se om något kan passa.
    "Varma" glassbakelser
    Apelsinfromage
    Chokladmaräng med kolasås
    Hallonsurprise
    Karamelliserad ananas med citrusglass
    Smulig aprikospaj

    Lycka till!

  • MosterNettan 25 maj 2009

    Min syrra brukar göra en halloncheesecake i glas, (finns några varianter här på MK) Det är ljuvligt gott.
    Själv gör jag gärna friterad camenbert med varma hjorton, mums.

  • mariaengstrom 25 maj 2009

    Jag gjorde en jättegod dessert ihelgen som jag serverade i cocktailglas. Kokade en rabarberkräm med rabarber, flädersaft, lite socker och en vaniljstång. Lät svalna och la i glas. Sedan vispade jag ihop 1 dl creme fraiche med 250 g mascarpone. Smaksatte med citronskal och florsocker. Mums tyckte mina gäster.

  • LEDIVO 25 maj 2009

    Att använda rabarberna i trädgården vore väl perfekt och du kan göra denna paj i förväg och värma när det är dags
    Rabarberpaj

  • vitchokladkaka 27 maj 2009

    Något som är jättegott och jätte enkelt är att bara göra en sockerkaks smet och hälla i lite av smeten i formen, skaa och dela rabarberna i såbitar och lägg i, häll på resten av smeten och baka av.

    Det blir jättegott och en fin och saftig variant på sockerkaka(L)

  • tilda 28 maj 2009

    prova denna !: Jordgubbspaj

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.