Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hjälp! polkagrisar

  • Uli 12 december 2009

    Ok så jag vet att några här har gjort egna polkagrisar och hoppas att ni kan hjälpa mig.

    Jag följde mitt recept, kokade massan till 152 grader vilket receptet sade. bearbetade smeten nar den var flytande.
    men sedan gick den från flytande till smulig med en gång. det fanns inget tillfälle att dra smeten, den gick nätt och jämt att knåda utan att falla i småbitar!

    den stelnade och smakade ok pa morgonen men ar fortfarande mjuk oh smulig

    vadkan göras annorlunda?

    tack för hjälp

    Uli

  • Mistys 12 december 2009

    Du har kokat den för kort tid tror jag. Har varit med om detta när jag gjort annat godis och det berodde på för kort koktid.

  • Roggan 13 december 2009

    Antagligen har du fått med en sockerkristall från kanten på grytan. Det räcker för att allt ska sockra sig. Skulle råda dig att tillsätta mer glukos i sockerblandningen. Jag brukar koka med lock de första tre minuterna eftersom att den ånga som bildas rinner ner och sköljer bort sockerkristaller från kastrullens kant och då minskar risken för kristallisering. Man kan också pensla kanterna med kallt vatten under kokningen.
    Använder du marmorskiva när du bearbetar massan? Det brukar vara det bästa. Annars kyls inte smeten ner tillräckligt snabbt i början av bearbetningen. Tycker att massan sockrar sig lättare om man är på diskbänken eller en ugnsplåt.
    Det kan vara fördelaktigt att tillsätta ättikan först när sockerlagen kokat upp. Kan också hjälpa till för att motverka problemet..

  • Roggan 13 december 2009

    Just det ja. Du kan testa att använda mitt recept på lakritspolkagrisar. De innehåller en större mängd druvsocker (glukos). Den smeten är lättbearbetad och sockrar sig inte så lätt.

    Jag har lite andra recept på polkagrissmet om inte det funkar för dig. Denna brukar dock vara den bästa.

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.