Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Rågsikt istället för vetemjöl

  • tankgirlie 13 november 2009

    Nu behöver jag hjälp lite snabbt :)

    Jag fudnerar på att baka brownies idag men kom på att jag gjorde slut på allt vetemjöl igår till matbrödet. Kan man byta ut 2,5 dl vetemjöl i ett kakrecept mot 2,5 dl rågsikt?

    Jag vill så gärna slippa stanna vid mataffären idag igen för att köpa mjöl :)

    Tacksam för sanbbt svar!

  • The_mama97mia 13 november 2009

    Låter inte som ngn hit. Men vad vet jag, testa och berätta sen.... :p

  • tankgirlie 13 november 2009

    Haha, jag har försökt googla det, hittade faktiskt ett recept på en banan och chokladkaka där man skulle använda rågsikt.......jag är i valet och kvalet, rågsikt innehåller ju inte så mycket råg trots allt känns det som men det är synd om man får kasta en hel kaka :)

    Ingen som provat?

  • pennypenny 13 november 2009

    Hej, jag tycker att du kör på! Jag har haft samma problem med sockerkaka. Det gick bra! Rågsikt är ju hälften vetemjöl. KÖR!
    Berätta sedan, jag tror de blir goda. Kanske risk att de blir lite torrare om du ska spara dem länge.

  • tankgirlie 13 november 2009

    Oki, jag gör ett försök då ;) Jag får meddela sedan hur det gick :)

  • pennypenny 13 november 2009

    Jag kommer att spana efter ditt resultat, Håller tummarna, men jag tror faktiskt på det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.