Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp tårta utan ägg o mjölkprodukt

  • Rottweilern 15 augusti 2009

    Planerar nu kalas för ca 25 personer. Tre personer (1 vuxen o 2 barn är mjölkallergiker) och ett barn tål ej ägg. Jag vet inte om det är möjligt men jag vill väldigt gärna göra samma tårtor till alla, möjligtvis två sorter. Det är ett barnkalas så jag tänkte komplettera med frukt och bärsallad med glass och chokladbollar gjorda på mjölkfritt margarin. Min fantasi har helt försvunnit.... Snälla hjälp! Ps. Glömde att en vuxen är glutenallergiker också!!!

  • marialm 15 augusti 2009

    hej! här beror det på vilken typ av mjölkallergi det gäller. Är de Laktosintoleranta kan du anväånda de laktosfria mjölkprodukter som finns. Är de allergiska mot mjölkprotein är det svårare. Kolla det först. Äggallergi är värre, men jag tror att det finns äggfria tårtbottnar att köpa. Lycka till(Y)

  • gimmiahug 15 augusti 2009

    Hej!

    På www.allergimat.com kan man hitta recept på det mesta, prova där! Det hade varit kul att höra hur det går eftersom jag själv kommer att möta detta problemet nästa månad då det ska vara barnkalas även här, med allehanda allergier och intoleranser! :)

  • Rottweilern 15 augusti 2009

    Ja tyvärr är ett av barnen allergisk mot mjölkprotein. Ska kolla upp färdiga tårtbottnar utan ägg. Tack för tipset om wwww.allergimat.com. Jag återkommer :D

  • Rottweilern 15 augusti 2009

    Oj...det finns massor av förslag på allergimatsidan(Y)

  • Mistys 15 augusti 2009

    På min sida finns två kakrecept utan ägg och mjölk:). Nöt och kokoskaka är jättegod och kan göras som muffins med glasyr om man vill. Kardemumma kaka utan ägg kan göras som tårtbotten fast utan kardemumma då, tillsätt vanilj socker istället. Dela sen sockerkakan i tre delar med en sytråd.
    Fyll ett lager med krossad ananas och ett lager med vaniljvisp( finns på laktosfria hyllan i mejeriet)
    Som grädde använder jag Go greens vispgrädde. Dekorera som du vill ex gelehallon, mandarinklyftor,hyvlad choklad eller marsipanlock om man vill. Fyllningen kan du ju också ta det du vill. Bjöd på detta i sommras och alla tyckte det smakade som vanlig tårta. Ville också ha samma till alla och mina barn äter inte ägg och mjölk( veganer)

    du kan också gå in på www.vegomums.se där finns många bakrecept utan ägg och mjölk. Där hämtar jag recept när jag vill bjuda mina barn på fika.(Y)

  • Rottweilern 15 augusti 2009

    Tack för tipset. Ska kolla både din sida o vegomums. Själv är jag vegetarian men äter gärna vegankost:D

  • gimmiahug 15 augusti 2009

    Skrivet av Rottweilern den 15 aug 2009

    Oj...det finns massor av förslag på allergimatsidan(Y)


    Haha ja jag sitter själv och tittar på den just nu! Problemet blev omvänt; nu undrar jag hur jag ska kunna välja vilken tårta att baka istället för att undra hur jag ska hitta ett enda recept! :D Har tidigare bara använt den sidan för att hitta middagsrecept när ett allergiskt barn varit på besök, men tårtorna låter hur goda som helst och nu är jag riktigt ivrig att prova!

  • Mistys 15 augusti 2009

    Förtydligan :Loppans kardemumma kaka (recept finns här på mk) är det jag brukar använda som tårtbotten fast utan kryddor och med laktosfri mjölk :)

  • 15 augusti 2009

    själv är jag allergisk mot ägg och gluten. provade att göra muffins av detta recept och det blev jättebra. jag hade smälta rabarber och kanel i. det går nog att använda som tårtbotten om man gör den som en sockerkaka istället för muffins.

    Sockerkaka (muffins) Glutenfritt Ärt & Bönfritt Vetestärkelsefritt Sojaproteinfritt Äggfritt

    Ingredienser

    3 dl Fin Mix
    2 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    2 dl vatten(mjölk)
    50 g smör eller margarin
    Smörj en rund form med mjölkfritt margarin. Mjöla med mix. Blanda alla torra ingredienser noga. Smält smöret och häll i vatten(mjölk). Blanda vätskan och de torra ingredienserna väl. Häll smeten i formen.
    Grädda i ca 40 minuter i 175 grader.

    Muffins
    På samma sätt fast smeten i formar.
    Grädda i 225 grader ca 10 min.


    receptet kommer från allergimat by the way

  • Rottweilern 15 augusti 2009

    Tusen tack för tipset Shoutoutloud. Fin Mix är ju em kanongrej. Kollade på sempers hemsida.

  • Okänd 16 augusti 2009

    Den här gjorde vi i går, skall bli jordgubbstårta i dag!

    4½ dl glutenfritt mjöl (Semper fin mix)
    3 dl socker
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vanillinsocker
    50 g mjölkfritt margarin, rumstempererat
    1½ dl juice eller saft

    Grädda i smord rund form i 200° i ca 45 minuter.
    Lite mjöl eller kokos i den smorda formen.

  • anmawa 16 augusti 2009

    Mitt förslag är att göra paj istället för tårta. Det finns ju både blåbär och fina svenska äpplen nu.
    Lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.