Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp till storbak

  • matmorsan 12 september 2011

    Hej skulle vilja ha hjälp med en sak ???Ska ha en storbaks dag med en kompis, är ju så mkt roligare då =)) en av hennes barn är mjölkallergisk så man får ju använda annat smör o dyligt men för att kunna baka samma till oss alla kan man byta ut smöret mot olja då någon som vet ??Eller blir det mkt skillnad på smaken ingen av oss har testat o gjort ett sånt byte

  • blekegreven 12 september 2011

    Det går ofta rätt bra att byta till olja men det påverkar degen på ett lite annat sätt än smör. Inga enorma skillnader men brödet blir lätt något segare och kanske inte riktigt lika högt.
    Vad gäller smaken så beror det givetvis på hur mycker fett det ska vara i degen och vilken olja man använder som ersättning (alla ojlor smakar ju olika, olivolja är ju väldigt gott, och solros nästan helt neutral osv)
    Däremot finns det en uppsjö av olika bra mjölkfria margarin i butiken, milda har tex en variant som inte kostar många kronor extra, och som fungerar alldeles utmärkt som ersättning för alla. Varför baka två sorter och krångla till det med olja, när man enkelt kan baka en sort som alla kan äta tillsammans?

  • Kakan1986 12 september 2011

    Jag är laktosintolerant och bakar alltid med Valios laktorsfria smör. Dyrt, men har man inget val så får det bli så. Funkar jättebra :)

  • Erajscha 12 september 2011

    Mjölkfritt margarin kanske också kan funka?

  • Erajscha 12 september 2011

    Mjölkfritt margarin kanske också kan funka?

  • rostok 23 september 2011

    Hej, kanske är jag lite sent ute, men någon annan har förhoppningsvis lite hjälp av hur jag gjorde när flera av mina barn var mjölkallergiska, obs mjölkallergiska, inte laktosintoleranta, det är en annan sak. För oss funkade det alltså inte alls med sk låglaktosprodukter.

    Jag bakade kanelbullar med olja i degen, bara på vatten samt hade mjölkfritt margarin till fyllningen, Det funkade helt perfekt! Eftersom flera av mina barn dessutom var allergiska mot ägg så penslade jag dem bara med lite sockervatten, strödde sedan på pärlsocker. Dessa bullar var de enda vi använde - till familjen och till gäster, ingen av våra gäster reagerade att de skulle ha smakat annorlunda på något sätt. De blev väldigt fluffiga och fina bullar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.