Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjortronsalt

  • kimred 13 februari 2009

    Hej alla matglada!
    Kollade ett recept på sockerkringlor - litet barndomsminne jag ville återuppleva... - och läste att en av ingredienserna är hjortronsalt.
    Måste det vara just det (vad är det för speciellt som det gör i så fall?) eller går det lika bra m vanligt salt eller kan man använda något annat?
    Mvh Kim.

  • Bianca 13 februari 2009

    Hjorthornsalt, som det heter är inget salt utan ett jäsmedel. Det kan ersättas med
    bikarbonat eller bakpulver. Om du ersätter med bakpulver, öka mängden bakpulver jämfärt med hjorthornssalt, då bakpulvret är bikarbonat utblandat med andra ämnen för att jäsningen ska fungera.

  • kimred 13 februari 2009

    :D oj, ja just det........ ringer liten klocka om det där....... Tack för svar! Då kan jag ha samma mängd bikarbonat då som hjortronsalt?
    Kim.

  • pia61 13 februari 2009

    Hjorthornssalt används mest till tunna småkakor.
    När du använder bikarbonat ska du ha en sur tillsats tex fil, youghurt el lingon för att det inta ska smaka ammoniak.

  • Maria85 13 februari 2009

    Hej, tänkte bara påpeka att det är hjortHornsalt och inte hjortronsalt :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.