Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjortronsylt - hjälp!

  • Achren 24 februari 2011

    Jag har letat mig blind här efter ett recept på hjortronsylt - det finns en massa rätter som har sylten som ingrediens, men inga recept på själva sylten. Jag har en mängd frysta hjortron jag fått av min svärmor, och om jag inte gör sylt av dem snart kommer hon nog avfärda mina kunskaper i köket totalt. Snälla hjälp!

  • anna_ho 24 februari 2011

    Hittade ett recept

    Hjortronsylt

  • svengelsk 24 februari 2011

    Googlade hjortronsylt och hittade ett. Tina dina bär, ta hälften så mycket socker som bär, varva i grytan och rör inte om utan skaka bara. Skumma extra noga. Du hittar det säkert själv.

  • Achren 24 februari 2011

    Tack för hjälpen!:)

  • Vetebullen 24 februari 2011

    Pröva också ett par matskedar hjortonsylt i vaniljyoghurt. blanda och njut... mums (Y)

  • evaullabritt 9 mars 2011

    Hjortron är godast med så lite socker som möjligt. Den absolut godaste sylten får man om man först tinar hjortronen, lägger i en kastrull och häller över ca 2 dl socker per kg hjortron och kokar upp. Ta av från plattan och rör lite utan att bären går sönder. Hjortron är väldigt hållbara så man han ha en skål sådan sylt stående i kylskåpet ett bra tag. Men hos oss har den en strykande åtgång.

  • Mimgun 9 mars 2011

    Kommer aldrig att glömma när jag var i Jämtland för en massa år sedan. Plockade hjortron som försiktigt fick puttra med lite socker i en kastrull på vedspisen... Så gott! Blir tårögd av minnet...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.