Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hopsjunkna muffins

  • [email protected] 2 augusti 2011

    Jag har just bakat två satser av jordgubbsmuffins. Gjorde samma recept med blåbär i helgen och de blev jättebra liksom första satsen av jordgubbesmuffinsen.
    Den andra satsen, samma recept - jordgubbar ur samma kartong - direkt efter varandra i samma sorts formar och samma muffinsbleck - samma tid - sjönk ihop och blev kladdiga inuti, den första satsen är perfekt!

    Vad har jag gjort för fel?????

  • mAthal2 3 augusti 2011

    Skrivet av [email protected] den 2 aug 2011

    Jag har just bakat två satser av jordgubbsmuffins. Gjorde samma recept med blåbär i helgen och de blev jättebra liksom första satsen av jordgubbesmuffinsen.
    Den andra satsen, samma recept - jordgubbar ur samma kartong - direkt efter varandra i samma sorts formar och samma muffinsbleck - samma tid - sjönk ihop och blev kladdiga inuti, den första satsen är perfekt!

    Vad har jag gjort för fel?????

  • Amika 3 augusti 2011

    Vägde du ingredienserna eller tog du dl mått? Ibland gör det skillnad. :) Eller så kanske du tog lite mer jordgubbar?
    Jag tänker så här:
    Om man tar dl mått så kan man ibland trycka ihop innehållet så det blir lite mer eller mindra mjöl, bakpulver m.m. Och då kan de sjunka ihop. Samma sak om du kanske tar några jordgubbar mer än i första satsen så kan de vätska ur sig så det blir blötare och därför lite kladdigare och plattare? Och sen om man råkar sätta ugnen på en lägre temp så tar det ju längre tid och de kan bli kladdiga, det misstaget gjorde jag en gång. Trodde jag skulle ha 175C och det skulle vara 200C.
    Hoppas du kan komma på vad som var annorlunda och som gjorde det.

    Mvh
    Jonna

  • jollo10 3 augusti 2011

    Gjorde du 2 smeter samtidigt?


    För i sådana fall när du gräddade smet 1 så fick smet 2 vänta och då började kanske bakpulvret leva så att säga och då började muffinen jäsa in dom kommit in i ugnen och då när dom kom in i ugnen så hade dom redan jäst lite och då kan det ha blvivit så som det blev, OBS; en teori från min sida!

  • knyppeltanten 3 augusti 2011

    Skrivet av jollo10 den 3 aug 2011

    Gjorde du 2 smeter samtidigt?


    För i sådana fall när du gräddade smet 1 så fick smet 2 vänta och då började kanske bakpulvret leva så att säga och då började muffinen jäsa in dom kommit in i ugnen och då när dom kom in i ugnen så hade dom redan jäst lite och då kan det ha blvivit så som det blev, OBS; en teori från min sida!


    Nej, jag gjorde en smet i taget.

  • knyppeltanten 3 augusti 2011

    Skrivet av Amika den 3 aug 2011

    Vägde du ingredienserna eller tog du dl mått? Ibland gör det skillnad. :) Eller så kanske du tog lite mer jordgubbar?
    Jag tänker så här:
    Om man tar dl mått så kan man ibland trycka ihop innehållet så det blir lite mer eller mindra mjöl, bakpulver m.m. Och då kan de sjunka ihop. Samma sak om du kanske tar några jordgubbar mer än i första satsen så kan de vätska ur sig så det blir blötare och därför lite kladdigare och plattare? Och sen om man råkar sätta ugnen på en lägre temp så tar det ju längre tid och de kan bli kladdiga, det misstaget gjorde jag en gång. Trodde jag skulle ha 175C och det skulle vara 200C.
    Hoppas du kan komma på vad som var annorlunda och som gjorde det.

    Mvh
    Jonna


    Jag vägde margarinet och de andra ingredienserna var i dl så där kan det ju bli annorlunda. Men det kanske var olika "blöta" jordgubbar för vi har upptäckt att det är där jordgubbarna är i muffinsarna som det har blivit ett hål rakt ner i muffinsen och kladdigt av smet runt dem. Jordgubbarna är ju olika stora så då blev nog bitarna olika stora också. Temperaturen var dock samma eftersom jag gräddade satserna direkt efter varandra om då inte ugnen fick spatt på något vis. Men de som blev riktigt gräddade blev väldigt goda. :-)

  • blekegreven 3 augusti 2011

    Jag har haft samma problem.
    Det visade sig då bero på att det var någon form av glapp i min ugn så att den då och då stängde av sig själv i ca 10 min innan den 'glappade' på igen. Detta resulterade i att temperaturen först sjönk rejält och sedan steg väldigt fort igen när den försökte 'komma ikapp'.
    Resultat - kladdiga och ihopsjunkna kakor som var brända i botten och på kanterna.

  • [email protected] 3 augusti 2011

    Skrivet av blekegreven den 3 aug 2011

    Jag har haft samma problem.
    Det visade sig då bero på att det var någon form av glapp i min ugn så att den då och då stängde av sig själv i ca 10 min innan den 'glappade' på igen. Detta resulterade i att temperaturen först sjönk rejält och sedan steg väldigt fort igen när den försökte 'komma ikapp'.
    Resultat - kladdiga och ihopsjunkna kakor som var brända i botten och på kanterna.


    Då ska jag kolla ugnen nästa gång jag använder den, har aldrig tänkt på att de kan göra så. Man tror ju att de fungerar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.