Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur få till luftigt matbröd?

  • -karo- 5 augusti 2008

    Ja, då menar jag alltså sånt matbröd som "ska" vara luftigt. Hur i himlens namn undviker man att t.ex småfrallor inom loppet av ett dygn förvandlas från mjuka, ljumma och fluffiga till kompakta biljardbollstunga små klumpar?
    Det måste ju gå, alla småfrallor man köper är ju luftiga ända tills de möglar, typ?

  • zonale 5 augusti 2008

    Riktigt så upblåsta som köpefrallor tror jag att det är svårt att få för hemmabagaren men det finns några saker att tänka på. Använd ej mer mjöl än att degen inte kladdar, arbeta den länge och väl och framförallt att receptet motsvarar ens förväntningar. Kan rekommendera ett flertal av fralla, baguette och thekaksrecepten som finns här om du in te vill gå in och söka själv.:)(Y)

  • Tita 5 augusti 2008

    :) Använd KALL degvätska.
    Arbeta degen ca 10 min i maskin innan du lägger i saltet.
    Arbeta ytterligare ca 3 min.
    Låt sedan degen jästa i kylskåp över natten.
    Baka ut och jäs till dubbel storlek.
    Sätt in degen på VARM plåt i 250 gr. Spruta in rikligt med vatten,
    sänk värmen till 200 gr. Efter 10 min om det gäller bullar,sätt
    in en elektronisk termometer. Vid 98 gr är bullarna, eller för den delen, brödet klart.
    Lägg inte på duk över bröden när de ska svalna.

  • Fiona 5 augusti 2008

    Se till att inte socker eller salt hamnar i direktkontakt med jästen.
    Alltså: När du har jäst och vätska skall ungefär hälften av mjölet på - absolut inte sockret eller saltet innan. Då dödar du jästen. Har du tur chockar du den bara o den vaknar så småningom, men det blir inte riktigt bra även om man har tur.

  • zonale 5 augusti 2008

    Kul med många olika tips!! Här kommer några av de jag provbakat och som jag tycker är toppen!!!!!
    Engelska Thekakor
    Lättbakad vattenfranska
    Enkla brödet

  • -karo- 5 augusti 2008

    Oj! Det var många handfasta tips på en gång! :D
    Tusen tack, det låter som det finns en och annan bagare härinne? Alltså _riktig_ bagare? Jaja, hur som helst har jag fått en hel del att testa, som jag aldrig testat förut, tack! (L)

  • Fiona 5 augusti 2008

    Skrivet av -karo- den 5 aug 2008

    Oj! Det var många handfasta tips på en gång! :D
    Tusen tack, det låter som det finns en och annan bagare härinne? Alltså _riktig_ bagare? Jaja, hur som helst har jag fått en hel del att testa, som jag aldrig testat förut, tack! (L)


    Jag tror vi är flera faktiskt... Själv är jag utbildad bagare och konditor med lite kurser även när det gäller kallskänk, näringslära, dryckeskunskap mm mm :)

  • zudette 5 augusti 2008

    Hepp... lägger in en kommentar för att spara denna tråd - längtar förtvivlat efter en funktion där vi ska kunna bygga våra egna små trådbibliotek med våra favorittrådar - typ som den här verkar kunna bli!(Y) - har tyvärr inga goda råd att ge dock i detta ämne!:'(

  • Tiol 5 augusti 2008

    Man kan ha i havregrynsgröt ( varm går bra) direkt i degspadet, eller potatismos som blivit över. Nu var det längesedan jag bakade just matbröd. Men jag vet att när jag bakade så blev det alltid bra och fluffigt bröd. Nu vet jag inte om detta är det "luftiga" bröd som du söker, man jag ger dej dessa tips i alla fall.

    Ett annat tips är ju att ha i rårivna morötter, det ger otroligt saftigt och gott bröd.
    mvh TIOL(Y)

  • systeryster 5 augusti 2008

    Vet bara vilket misstag jag gjorde i början av min tid som amatörbagare.Mina vetebullar blev alltid torra och kompakta tills någon vänlig själ upplyste mig om att min metod att tillsätta lite mjöl i taget till det blev en kompakt deg inte var så bra.Man skulle häva i allt mjöl (utom det lilla till uybakningen) med det samma.Sedan jag börjat med det har mina bullar en strykande åtgång istället för att påminna om små kanonkulor,
    Vet inte hur du gör, men det är mitt tips.
    Om du använder matberedare behövs en mindre mängd mjöl än vad recept anger som är skrivna för att göras med handkraft.

  • -karo- 5 augusti 2008

    Så här är det; jag älskar t.ex ostfrallor. Såna där som kostar typ 6 kronor styck på COOP. Rena rånet! Så då har jag vid ett par tillfällen i livet försökt mig på att baka egna... och de är goda ungefär lika länge som det tar för dem att kallna. Och idag såg jag att det lagts in ett recept på just ostfrallor och kom på att jag kan ju fråga här. Vilken tur att det fanns så många kunniga och till och med utbildade här! :D

    Sötebröd brukar jag lyckas med däremot, har dessutom ett recept från ett lokalt konditori, ett recept komponerat av den indiska ägarinnan! :) De bullarna blir läbbigt goda (fast jag brukar göra dubbel sats av fyllningen, jag tycker om att det är stor skillnad på fikabröd och matbröd, haha...)

  • 5 augusti 2008

    Köpebrödsfrallorna är visserligen luftiga tills dom möglar, men dom är ju torra inuti och smakar ingenting, eller hur? jag läste precis en artiikel om att köpebröd är sådär mjukt (eller luftigt om man nu vill kalla det det) för att det finns inte ekonomi i att låta bröden jäsa tillräckligt länge, och gräddas långsamt i låg värme.
    I en brödbakbok jag har måste man i nästan alla recept, som bara är "riktigt " och gott bröd först ha jättevarm ugn, för att få skorpan, sen slänga in vatten och ändra temperatur några gånger. Det tar en väldig tid och ska dessutom kalljäsas övernatt eller degen åtminstone sättas dagen innan. men vilka bröd det blir! Knapriga smaskiga skorpor, men rejält med bröd under.

    Hoppas att jag kan inspirera dej att prova det istället, och ändå få frallaskorpan!
    Lycka till

  • PinkLadie 5 augusti 2008

    här är ett toppenrecept på ostfrallor, knepet att få dem sådana är att lägga på osten innan de jäser på plåten, samt vetemjöl special :p
    Ostfrallor

  • Gillsan 5 augusti 2008

    :)(Y)Prova dessa de är jätteluftiga och enkla att göra.
    Mommas tekakor

  • Okänd 6 augusti 2008

    Vetemjöl special är ett stort tips! (Y)
    Och att en vek deg nästan alltid blir fluffigare än en styv.
    Långa ligg-, och jästider (på lite kyligare ställen och med kaltt degspad) hjälper också, har man mycker kryddor i brödet så utvecklas deras smaker bättre och mer då också.

    Ett tips för att se att glutenet i degen har utvecklats ordentligt (eller hur man ska säga) är att ta upp en liten bit av degen och spänna upp den med händerna. Det ska bildas en så tunn "hinna" av degen som möjligt uta natt den spricker. Då är degen "klar"...

    Good luck!

  • monac 6 augusti 2008

    brukar ha i x-tra jäst.
    Bakar sällan "vitt" bröd utan blandar mjölsorter,kross,gryn & frön samt nötter.
    Men bra tips här i tråden...dessa tackar vi för:)

  • Tita 7 augusti 2008

    Gör en surdeg på 5 gr jäst 2,5 del vatten och 250 gr vetemjöl special. Rör ihop och låt stå
    i 4 timmar eller ställ i kylen över natten. Då får du ett segare och mer hållbart bröd.

    Med lite grövre bröd är det bäst att använda riktig surdeg som du gör endera på vetemjöl eller rågmjöl. Tar en tre-fyra dagar. Kan förvaras länge och även frysas.
    Recept finns säkert här eller annars finns det någon annan stans på webben.
    Surdeg är nyttigt och gott och gör att brödet håller sig saftigt länge!
    Lycka till nu med alla degar!
    (Y)

  • 2mammamu 23 augusti 2008

    (H)Hej
    Håller med om att du ska alltid baka med kall degvätska.

    Knåda länge i maskin tag upp en bit av degen och dra i den
    så att du ser att den är elastisk.

    Låg gärna jäsa på plåt över natten och grädda direkt på
    ´morgonen
    Hälsningar
    Eva

  • maithab 23 augusti 2008

    Mitt tips är att lära dig hur du får optimal jäsning. Det är nämligen det som gör det "luftigt".
    Vill du dessutom ha det saftigt finns det fler (andra) tips.
    Jag kan klippa in ett stycke från jästbolagets hemsida:

    En salttillsats på ca 20 g per kilo mjöl ger fastare gluten (vetemjölets protein) och degen får bättre smak, form och större volym, men större saltmängder hämmar jästens aktivitet och ger därför mindre brödvolym. En viss mängd socker påskyndar jäsningen, medan för hög sockerhalt hämmar den. Degar där socker eller sirap tillsatts med mer än 40 g per kilo mjöl blir tyngre och jäser sämre. Det kan kompenseras genom att man använder KronJäst För söta degar istället för KronJäst För matbröd.

    Fett i små mängder höjer glutens elasticitet och skapar därmed förutsättning för ökad brödvolym. Riktvärde för vitt matbröd är 10 -15 g per kilo mjöl. Högre fetthalter ger långsammare jäsning och bör kompenseras med något ökad jästmängd.

  • Smulpajen 23 augusti 2008

    Min erfarenhet är att surdeg ger ett luftigare bröd med lite större porer. Jag bakar sällan "vanligt" bröd, utan gör alltid en fördeg eller jäser i kyl över natten. Nyttigare och godare blir det också(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.