Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur få till luftigt matbröd?

  • Lolan 6 september 2008

    Alltså jag blir helt lycklig när jag läser era inlägg. Äntligen har jag hittat rätt. Jag har ett brinnande bak och matlagnings intresse. Problemet är att det inte alltid är så lätt att baka bara för att man har ett recept som ser gott ut. Så mycket bra tips jag fick nu. Har igentligen alltid bakat vårt bröd här hemma men på sista åren misslyckas jag oftast. Jag bakade alltid ljust bröd förr men nu gått över till grovt bröd. Tex danskt rågbröd och egen påhittat dinkelbröd. Detta blir kanon men när jag för ett tag sedan skulle börja baka lite ljust bröd igen så misslyckades jag helt.. Fattade inte vad jag helt plötsligt gjorde för fel.. Såå många degar jag slängt i frustration av misslyckande. Jag kan bara bjuda på bröd jag själv är nöjd med.

    Nu till problemet..
    När jag arbetat degen i maskinen så blir det som avklippta trådar. Inga långa sega och elastiska. Brödet jäster dåligt och blir kompakt. På många recept står det att man skall arbeta degen länge i maskin men när jag gjorde så blid det alltid fel. Nu sist provade jag att bara blanda ihop degen, då blev den bättre. Jag har verkligen gjort alls som jag tidigare lyckats med så det känns som jag tappat stinget :@

  • Smulpajen 6 september 2008

    Detta är ett luftigt bröd! Hemligheten ligger i fördegen. jag har också ett brinnande intresse för bröd. Sen jag upptäckte surdegsbröd blir det sällan något annat(L) Lång körtid i maskin så glutenet får utvecklas. Frallorna är inget riktigt surdegsbröd men väldigt goda:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.