Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur får jag saftiga bullar och fluffiga muffins?

  • stationsboden 11 oktober 2012

    Skrivet av Daliaflicka den 3 jul 2012

    Hej!

    Söker bra baktips från alla duktiga och rutinerade bull och - muffinsbakare på forumet.

    Jag älskar att baka och brukar lyckas bra med mjuka och hårda kakor, tårtor och desserter, MEN jag har aldrig fått till bullar och muffins! Bullarna (oftast gör jag kanelsnurror) blir torra och trista, rentav stenhårda efter några dagar. Muffinsen å sin sida blir kompakta, "svampiga" och reser sig inte som de ska i ugnen. Jag följer alltid recepten men ändå måste det vara nåt som går fel.

    Alla knep för bättre konsistens mottages tacksamt!



    Hej.Muffinsen blir höga om du låter smeten vila i kylskåpet över natten.Lycka till. Inger/Stationsboden

  • annikabrodin 11 april 2013

    Ett tips från en arbetskamrat, men som jag inte har provat, är att byta ut margarinet mot matolja.
    Hon får aldrig torra bullar!!!
    Detta är något som jag ska prova vid nästa bullbak.

    /Annika

  • LenaBE1 12 april 2013

    Jag har under årens lopp upptäckt att det inte lönar sig att snåla på smöret i en bulldeg, däremot så vinner man mycket på att snåla på mjölet. Ta så lite mjöl som möjligt i din bulldeg så får du godare bullar. Detta gäller både bulldeg och matbröds deg. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.