Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hur får man pajen att lossna lätt från formen?

  • Cupcaken 18 juni 2008

    Hejsan, jag undrar hur man kan få pajen att lossna lätt från forman utan att pajdegen går i sönder, jag lyckas aldrig med det! :'( Jag kanske gör degen fel...
    Snälla skriv om ni har några bra tips
    Tacktack! :)

  • frucaos 18 juni 2008

    Har du provat att smöra formen?

  • lenajeanette 18 juni 2008

    Form med löstagbar kant?

  • mykolo 18 juni 2008

    Jag har hittat ett pajrecept som är helt fantastiskt - det liksom kryper ut en bit från pajformen och släpper den helt. Den pajdegen använder jag till alla mina matpajer - det är lite annat med dessertpajer.
    Jag använder
    3,5-4 dl vetemjöl
    75 g margarin
    1 tsk bakpulver
    ca 0,75 dl vatten
    Rör ihop i matberedare så att degen släpper fint - kavla ut degen lägg den över pajformen och tryck ner den. Skär sedan av överskottsdeg mot kanten av formen med en kniv.
    Ingen förgräddning.
    Grädda den fyllda pajen i 225 grader ca 25 minuter.
    Pajen har släppt från formen - TOPPEN.(Y)

  • Cupcaken 18 juni 2008

    :D:DTack så mycket för receptet på degen! Ni vet inte en som fungerar ungefär på sammasätt fast till dessertpaj??

  • monac 18 juni 2008

    Pajdeg med kesella

    funkar till både dessert & matpaj!
    :)

  • Ketronya 18 juni 2008

    Skrivet av molgan den 18 jun 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 jun 2008

    Form med löstagbar kant?


    Finns det till som pajformar?
    eller menar du sådana som man bakar sockerkaka i?


    Det undrar jag med! :D

  • Cupcaken 18 juni 2008

    JA det finns sockerkaks formar med löstagbar kant, jag köpte en sådan på ica så det borde finnas på mer ställen! :D

  • zudette 18 juni 2008

    Jag ägde faktiskt en gån ett set om 3 pajformer där botten var lös! Den var inte som en springform, som jag gissar att ni menar "som man bakar sockerkaka i" utan botten låg bara som en platta lös i formen. Tanken var väl att man skulle trycka upp pajen och på det sättet lossa själva formen. Det var typ 20 år sedan (på DOMUS tid) som jag köpte formarna och jag vet inte om den fortfarande finns - men kan vara värt att kolla!!

  • Kaneta 18 juni 2008

    Det finns pajformer med löstagbar botten. Formen är ca 4 cm hög och har en vågig kant, gjord i metall. Botten spänns inte fast som i en sockerkaksform utan ligger löst i botten. När pajen är klar trycker man upp den ur formen. Plattan kan ligga kvar men syns inte. Har tyvärr ingen själv och vet inte var man köper den.

  • Amika 18 juni 2008

    Jag använder min sockerkaksform med löstagbar kant till mina pajer. :)

  • zonale 18 juni 2008

    Jag använder också oftast min kakform med löstagbar kant till pajer. Tycker det fungerar alldeles utmärkt.(Y)

  • lenajeanette 19 juni 2008

    Skrivet av Kaneta den 18 jun 2008

    Det finns pajformer med löstagbar botten. Formen är ca 4 cm hög och har en vågig kant, gjord i metall. Botten spänns inte fast som i en sockerkaksform utan ligger löst i botten. När pajen är klar trycker man upp den ur formen. Plattan kan ligga kvar men syns inte. Har tyvärr ingen själv och vet inte var man köper den.


    Jag har köpt en hel drös sådana pajformar på bakluckeloppis kostar nästan ingenting. Finns i olika storlekar.

    Annars går det att använda en s k springform, har köpt en sådan på ICA som någon nämnde. Det blir ju inte en klassisk paj form på den färdiga pajen med vågig kant men funkar nog så väl. Den är även i teflon så det lossnar väldigt lätt.

  • Ketronya 19 juni 2008

    Ingen som vet var man kan hitta pajformar med löstagbar botten?

  • lenajeanette 19 juni 2008

    Skrivet av Ketronya den 19 jun 2008

    Ingen som vet var man kan hitta pajformar med löstagbar botten?


    Loppis eller myrorna, eller välsorterade affärer med husgeråd, typ cervera eller duka kanske har.

  • EnsammaMamman 19 juni 2008

    Tapperwares pajform i silikon är suverän. Den är ju ganska dyr men värd det.

  • sofica 19 juni 2008

    Du kan prova att smöra formen med smör eller olja. Annars kan du lägga lite plastfolie under så är det lätt att ta bort.:)

  • marwis 19 juni 2008

    Skrivet av sofica den 19 jun 2008

    Du kan prova att smöra formen med smör eller olja. Annars kan du lägga lite plastfolie under så är det lätt att ta bort.:)

    Smälter inte plasfolien?:o

  • Amika 19 juni 2008

    Skrivet av molgan den 19 jun 2008

    Skrivet av Amika den 18 jun 2008

    Jag använder min sockerkaksform med löstagbar kant till mina pajer. :)


    Hur gör du med degen då? För att hålla degkanten uppe, så att den inte sjunker ner?
    Mvh Molgan


    Ursäkta att svaret dröjde. :)
    Jag brukar pensla vispat ägg på pajkanten och vika ner bakplåtspapper runt om. Då håller det kanten uppe när man förgräddar skalet. :)

  • snuosm 20 juni 2008

    Jag brukar ha ett par msk mannagryn i pajdegen och jag använder alltid smör i den också. Då lossnar pajskalet lätt. Kanske inbillar mig, men jag tycker det blir godare också :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.