Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur länge håller sig torra kakor

  • AnniLa 22 april 2009

    Hej,
    Jag är med i en förening som heter SWEA och som är en internationell förening för svenska och svensktalande kvinnor utomlands (själv bor jag i USA) som har som syfte att bland annat främja svensk kultur utomlands. Varje år anordnar vi en basar med svenska jul saker, svenskt julpyssel för barnen och ett cafe med hembakade kakor och bullar. Jag har fått den äran att planera för hur julbaket ska gå till. Nu undrar jag hur länge kan man förvara torra kakor i burkar med lock (svalt och torrt) utan att de härsknar. Vill helst inte fylla frysen om det kan undvikas. Jag tänkte hålla baklag och samla dem till en bakdag i slutet av September, slutet av Oktober (och om det verkligen behövs i November)

    Tips på kakor som är lätta att göra, håller (men inte är för hårda) och ser snygga ut på faten tar jag gärna emot.
    Tack på förhand!

  • tmt 27 april 2009

    Upp till tre månader .
    Om hanteringer sker med bra hygient från början till slut.

  • boz1965 27 april 2009

    Det hänger på hur mycket fett du har i kakorna. Ju fetare, desto kortare hållbarhet.

  • mooseella 27 april 2009

    Be någon vän i Sverige sända dig boken " 7 sorters kakaor". En liten bok med en massa klassiska kakor oc h andra bakverk i. Den brukar finnas på Ica butikerna.

  • katten4 27 april 2009

    Det här är mina favoritkakor! Kommer från boken Rosendals trädgårdscafé:
    Fast jag skulle inte våga spara dem 3 mån i burk. Kan inte tänka mig att de är så goda då...
    Syltkyssar:

    200 g smör
    1 dl florsocker
    1 dl potatismjöl
    4 dl vetemjöl
    ca 2 dl hallonsylt

    Rör samman smör och florsocker. Tillsätt potatis- och vetemjöl. Rulla degen till valnötsstora bollar och lägg dem på smort plåt. Platta ut dem lite och gör ett hål i varje boll. Fyll hålet i varje kaka med hallonsylt. Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

  • katten4 27 april 2009

    Kom just på att finska pinnar och chokladbröd är kakor som säkert håller sig bättre! Och hästskor...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.