Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur skållar man mandel?

  • Nicole_88 15 december 2009

    :o Tänk skålla mandel, men har ärligt inte en aning om hur man gör egentligen. Någon som kan berätta?

  • smeand 15 december 2009

    Koka upp vatten i en kastrull och lägg i mandeln. Låt mandeln ligga i det kokande vattnet några sekunder, så ser du att mandelskalen börjar blåsas upp. Häll då bort vattnet. Sedan är det bara att börja dra av skalen från mandeln.

  • Nicole_88 15 december 2009

    Tack så mkt!

  • Katja67 16 december 2009

    Jag häller i mandeln i en skål och fyller på kokande vatten från vattenkokaren så det täcker. Låter stå lite längre tid, typ 20-40 sekunder. Häller bort vattnet och klämmer på mandeln och då lossnar skalet jättelätt.

  • asasto 17 december 2009

    Och jag ställer in mandeln i ett glas med vatten i micron och kör tills det börjar koka.

  • Bianca 17 december 2009

    Jag kokar upp mandeln och låter den koka nån minut. Sen häller jag bort det varma vattnet och häller på kallt så att mandlarna blir hanterbart svala. Jag fullkomligt hatar när jag bränner mig, fast det är ju jag det...:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.