Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur skulle ett kaffekalas se ut hemma hos er?

  • Gul13 17 december 2010

    Jag är inget kakfreak det ska sägas med en gång. OCH man bjuder på vad man vill det är jag medveten om.
    När dottern fyller år så har vi försökt bjuda på lite lättare middag. Tex olika matpajer, någon lättare gratäng osv.
    Jag är trött på att alltid bli bjuden på köpkakor tillbaka.
    Äckliga torra små kakor som ligger slängda på ett fat.
    I år blir det kakor hos oss också!
    Men då undrar jag; Vad har man för kakor?
    Jag tänkte tårta (som vi har haft tidigare år som efterrätt typ) såklart.
    * Vanilj- och kanelbullar
    * Drömrulltårta
    * Pepparkakor (redan bakade)
    * Skurna mandelskorpor (mamma bakar :-) )
    * Chokladbollar

    Men räcker det eller ska det vara mer och något bra tips på någon annan lättbakad kaka?

  • imsepimse 17 december 2010

    Jag blev själv så trött på att alla måste bjuda på mat. Jag gillar kaffekalas! Och då gärna med lite 7 sorters kakor stuk. Chackrutor, Bondkakor, Glaskringlor, Toscakaka m.m. En sockerkaka är alltid rätt och enkelt att baka. Den går ju att smaksätta efter tycke och smak. Men det räcker absolut med det du räknat upp! Och köpekakor funkar utmärkt om man inte hinner baka själv!

  • Gul13 17 december 2010

    Haha det är tur att smaken är som baken. :)
    Och som sagt är jag inget kakmonster och ska jag ändå äta kakor så är nog hembakt godast.
    Den jag syftar på i främsta hand är svägerskan som serverar pågens färdiga kanelbullar, ballerinakex och maränger. Brrrrrrrrr. Ovanpå det en köpt princesstårta. Det är bra för vikten i allafall. (Y)

  • Bumbis 17 december 2010

    Om du egentligen inte är dett kakfreak så varför inte fortsätta med din enklare "middag". Ska du baka det du räknat upp så är det mycket jobbigare än att att göra några pajer eller gratänger. Jag gillar inte heller sötsaker så mycket och komma bort och få något varmt är alltid uppskattat.

  • rostok 17 december 2010

    Det där med kaffekalas är tyvärr en nästan utdöd svensk kulturhistorisk tradition som jag tycker är värd att bevara. Såklart det ska vara hembakat till det, absolut inte köpekakor, såvida de inte är bakade på ett konditori som enbart använder smör (ok om de bakat annat också till de som är mjölkallergiska).

    Att baka gott fikabröd är ibland ett hantverk men i vissa fall ett konsthantverk som är väl värt att bevara. Tyvärr är det knappt ett hantverk ens för mig, jag lyckas sällan få det jag bakar fint, däremot blir det gott!

    Ändå tillhör jag den stora skara som helst vill ha något i matväg först. Men som sagt, kaffekalas med 7 sorters kakor är en tradition som är väl värd att bevara och föra vidare till nästa generation.

  • mattjejen 17 december 2010

    När mina barn fyller år så har dom bestämda åsikter om vad som ska bjudas på...
    Två st vill ha smörgåstårta, den som jag gör å alltid samma fyllning, rimbobullar som jag bakar å biskvier som deras mormor bakar...
    å den sista vill ha grillad mat med tillbehör, rimbobullar och marängtårta i långpanna med jordgubbar och grädde...
    Deras mormor bakar ibland kakor oxå som kolasnitt å finska pinnar.. men ibland köper jag småkakor på nåt bageri lr från Ica Maxi bageri..

    En av mina favoritkakor brukar jag köpa på bageri, för jag kan INTE baka dom å att dom blir bra, å det e jitterbugg! En annan kaka som man gör i små kakformar som e jättelätta att göra å goda e bregottkakor...

    Kke du fått något tips till kakkalaset...

    Lycka till!

  • Cassiopeya 17 december 2010

    Jag är ingen kakälskare heller! Äter hellre god mat, eller smörgås {cute} Men när jag bjuder på kaffe med kakor brukar det bli bullar av någon form, en mjuk kaka och en småkaka. Kex till barnen är alltid bra att ha med, eller chokladbollar eller maränger (hemmagjorda såklart ;)). Sen blir det såklart tårta :D Den som fyller år får själv välja vilken sort. Marängtårta, gräddtårta, glasstårta är poppis här hemma. Ibland gör jag rulltårtsbakelser :)

    Men som sagt, jag föredrar någon god mat, och brukar därför också bjuda på smörgåstårta, hemmagjord pizza, potatisgratäng med kött, sås och grönsaker eller något annat gott :p

  • monfo 17 december 2010

    Älskar kakor!!!!!!!!!!! Är uppvuxen med att åka ut till "bönderna" och äta minst 7 sorter plus sockerkakor, bullar, tårta och så naturligtvis ostkaka (kommer från Småland som ni kanske förstår)! Har nu bakat 9 sorter till jul och fler lär det bli....ja, jag ÄLSKAR småkakor:-)
    Men tillbaka till din fråga: Det du skrivit räcker gott och väl. Vet inte vilken ålder det är på din dotter och om det kommer fler barn men vet av erfarenhet att ska man köpa något så är ju rån och mariekex något småbarn brukar uppskatta mycket!

  • Gul13 18 december 2010

    Tack för alla svar.
    Anledningen till att jag går ifrån lättare maten är för att som jag sa svägerskan alltid bjuder på sina äckliga köpkakor utan att ens anstränga sig att lägga en duk på det j ... a bordet. :@ Varför ska jag då anstränga mig att se till att hennes barn får något vettigt i magen och inte bara en massa kakor?!? Ja förlåt jag är bitter men maken till smaklösa och trista och patetiska kalas har jag inte varit med om.

    Barnen är 5.5, 6 och 7.5 år. Det är min dotter som är 6 och tårta bestämmer hon själv. Jag ska höra lite vad hon vill att vi ska ha men jag tror inte hon har så stor åsikt om mat eller kakor.

    Annars håller jag med Rostock ... att kaffekalasen håller på att dö ut på det sättet som jag tycker ett kaffekalas ska vara när jag nu ändå går på ett. Fina koppar, kaffesked, kaffeservett, silverfat med sånt där underläggspapper ... som ser ut som en liten duk.

    Nu när jag kände själv att jag blev lite bitter på min svägerska så ... äsch egentligen: Varför sjunka till hennes låga och simpla nivå?
    Jaja vi får se hur jag gör.

  • siggemums 18 december 2010

    När jag var barn hade vi ofta kaffekalas med sju sorters kakor med stora släkten när det var födelsedag. Det var först en riktigt god vetekrans med mycket fyllning, småkakor och mjuka kakor både hembakade och köpta på konditori och sen en fin tårta förstås. Jag älskade det!

    Idag vill jag mycket hellre ha nån enkel mat och sen något litet sött och gott efter.

    Din svägerskas kalas låter ju inget vidare. Om jag hade varit som dig tror jag nog ändå jag hade fortsatt som du brukar för att det blir trevligt för din familj. Hos kusinerna blir dina kalas fina minnen för livet.
    Annars är det bara att gå ut och köpa något i närmaste livsmedelsaffär, och plocka lite olika sorter Ballerina, Frödinge kladdkaka, men är det verkligen du? ;)

  • 123Linnea 18 december 2010

    Jag kan inte äta bullar OCH kakor OCH tårta. I så fall mår jag illa. När jag går på kaffekalas är det för det mesta riktigt bra kakor, bullar och finfin hembakad tårta - men jag måste alltid tacka nej och verka oartig. Det inte roligt, tyvärr. Jag vet många som tycker som jag. Ska du ha ett gammaldags kakkalas tycker jag att du ska ta till tiden ordentligt så att ni hinner gå ut och gå emellan...

  • Schutzan 18 december 2010

    Om du fortfarande vill ha något matigt som kaka, prova pizzabullar. Vanlig vetebrödsdeg men ersätt smöret med ketchup (med lite basilika) och som fyllning finhacka och stek bacon med purjolök. Istället för pärlsocker tar du riven ost. Går hem i alla åldrar.

  • Molgan 18 december 2010

    Förrut hade vi också en massa kakor, bullar osv. Men vi har upptäckt att dem flesta blir nöjda, med bara något litet till fikat. Det kanske räcker med tårta. Speciellt om ni ska ha lättare mat innan.

  • imsepimse 18 december 2010

    Nej det här handlar nog tyvärr inte om kakor eller mat. Hoppa över släktkalaset istället.

  • Okänd 19 december 2010

    Jag kör på biscotti, drömmar, tunna skivor kladdkaka och blåbärsmuffins! :D

  • rostok 19 december 2010

    Nej, hoppa inte över kalaset, gör som du tänkt, men gör det med glatt hjärta, häng inte upp dig på din svägerska utan gör "rätt" istället, det mår du och din dotter bättre av.

    Problemet med köpekakor är ju. förutom att de inte smakar lika gott, att de innehåller en massa onyttigheter som dåligt margarin, palmfett (inte dåligt i sig själv men förstör miljön för orangutangerna, så de är snart utdöda), transfetter och en massa tillsatser. Hembakat, är trots sin onyttighet bra mycket nyttigare!

    Så gör du ett kaffekalas om det är det du vill, prata sedan, lite försynt, om att det är så enkelt att baka själv, ta den enklaste kakan som exempel, osv. Sedan vet vi ju alla att baka kan vara svårt också, att det kan kräva både kunskap, vana och konstfärdighet.

  • Gul13 19 december 2010

    Roligt att ni är många som tar er tid och svara.

    Än har jag inte bestämt hur jag ska göra men blir det kaffekalas så kommer jag nog att hålla mig till listan från första inlägget. Med duk på bordet ;)

    Strunta i kalaset skulle jag inte göra för då blir dottern ledsen. Att vi struntar i kalasen för mig ohc min man är en annan sak.

    Svägerskan behöver kokbok för att koka ris ... så att inviga henne i matlagningens och bakningens ädla konst ... det är nog som att kasta pärlor för svin är jag rädd.

  • sessa79 19 december 2010

    jag brukar alltid baka alla kakor osv själv om det är kalas.. jag gör alltid nån mjuk långpannekaka.. enkelt o göra o det räcker till många.. sen kanske det blir 1-2 hårda kakor.. o sen bullar.. o tårta..brukar räcka.. men jag brukar alltid få så mycket över.. tror att många har tröttnat på att fika mycket.. många börjar tänka på vad de stoppar i sig osv.. i min släkt uppskattas nog mer nått i mat väg istället för bakverk...
    Ibland bjuder man bara på bröd o pålägg o kaffe o the.. o tårta ..

  • idea_ 19 december 2010

    Om ni har en svärmor som är duktig i köket och sympatisk kanske du ska föreslå svärmor och svägerskan att svärmor kan lära svägerskan baka några sorter som hennes man gillade när han var yngre. Sen kan du ju låna hennes ungar och låta dem göra chokladbollar, det gör de säkert sen gärna hemma med mamma. Då kanske du får äta i alla fall något hembakt nästa gång det är kalas hos dem.

  • monfo 21 december 2010

    Personligen brukar jag inte bry mig vad andra gör, bakar själva eller köper, vet ju inte, de kanske inte kan baka eller inte har tid eller kanske de bara ÄLSKAR ballerina kex mer än något annat... Jag gör på mitt sätt med hembakat och fint dukat (men har viss släkt vars barn "grisar ner" så mycket att finaste duken kanske inte kommer på när de är med men man kan ju göra fint på annat sätt).
    Jag tycker att du inte behöver bry dig om svägerska, kanske hon en dag tar efter dig när hon ser hur fint du gör.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.