Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur skulle ett kaffekalas se ut hemma hos er?

  • Lunchdax 28 januari 2011

    Skrivet av 123Linnea den 18 dec 2010

    Jag kan inte äta bullar OCH kakor OCH tårta. I så fall mår jag illa. När jag går på kaffekalas är det för det mesta riktigt bra kakor, bullar och finfin hembakad tårta - men jag måste alltid tacka nej och verka oartig. Det inte roligt, tyvärr. Jag vet många som tycker som jag. Ska du ha ett gammaldags kakkalas tycker jag att du ska ta till tiden ordentligt så att ni hinner gå ut och gå emellan...


    Varför känner du dig oartig? När jag bakar o bjuder har jag gärna måånga kakor och annat och det är självklart att gästerna får ta o välja det de vill ha och hoppa över det de inte vill ha. Om de bara tar en kaka så är det inget problem. Jag tycker att det är bra att ge gästerna lite valfrihet för alla gillar inte samma saker och smaker.
    Eller har dina bekanta kommenterat eller blivit sura? Isåfall tycker jag absolut att du ska stå på dig för då är det faktiskt DE som är oartiga!

  • Erajscha 28 januari 2011

    Vi ska ha kaffekalas (som en av fem kalas-punkter under en helg) när min sambo fyller 40 nästa vecka och vi har tänkt bjuda på bullar, moccarutor, två sorters småkakor (bondkakor och chokladbröd) och tårta samt en dryckesmeny på te, bryggkaffe, espresso, latte, tre sorters avec och förstås saft eller läsk till de små.

  • DoctorWho 28 januari 2011

    När vi har födelsedagar i min släkt så har vi nästan jämt ett ordentligt kaffekalas, 5-10 olika kakor och bullar. Det är nästan bara när någon fyller jämt som vi bjuder på mat eller smörgåstårta. Men även då blir det ett ordentligt kaffekalas istället för efterrätt, med bara 4-7 olika sorters kakor och bullar. Bullar och kakor läggs upp på kakfat från samma serie som kaffekopparna med fat. Samma sak med assietterna. "Finskedarna" åker fram ur sin skyddande kartong och läggs fint brevid kaffekopparna på faten. Vi har alltid gjort så i min släkt, så en födelsedag med köpt fikabröd är inte en riktig födelsedag i mitt tycke. Ska kanske tillägga att vi är uppväxta med en mamma och mormor som lät oss barn kladda med en degbit och mjöla ner HELA köksbordet och golvet.

  • Cilla71a 28 januari 2011

    Vi har aldrig kakkalas längre, det är ingen som är så förtjust i kakor mer än min svägerska, pappa bantar, mamma är diabetiker, min bror är kräsen, jag själv äter inte kakor , min man äter hellre mat, barnen äter inte heller så mkt kakor de är mer för kex. Så nu för tiden så jag bjuder alltid på mat & sen blir det ngn tårta efter maten & då oftast glasstårta för det äter alla iaf :D

    Som ngn annan skrev här i tråden så har vi haft frukostkalas ngn gång & det var väldigt uppskattat.

    Men jag dukar alltid fint & finservisen kommer fram, man måste ju använda den ngngång, annars står den bara & samlar damm :)

    Förr i tiden då jag bakade till kaffekalas, så var det alltid en mjuk kaka, kanelbullar & ngn småkaka + tårta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.