Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur tunt eller tjockt ska man kavla vetedeg om man vill ta ut figurer?

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Jag såg så fina saffransbullar i en tidning. Degen kavlades ut och man tog ut bullarna med ett pepparkaksmått. Tyvärr har jag slängt tidningen!
    Men hur tunt ska man kavla degen för att bullarna inte ska bli för tjocka? jag tänkte göra saffranshjärtan och när man ska servera dem tänkte jag pensla dem med smält smör och doppa i strösocker.

    Jag tycker det är så svårt att söka i forumet, söker jag på kavla vetedeg så får jag så många oväsentliga svar, hjälper det att söka med citattecken runt de ord man söker på eller går det bara att söka på ett ord?

  • soccermum 6 november 2010

    Mmm låter jättegott :P
    Håller med om att söka i forumet är lurigt (N)

    Jag kan tänka mej att ca ½ cm tjock deg kan vara lagom? De jäser ju upp till dubbla storleken och centimetertjock låter iaf för mig som en bra storlek på färdig bulle :)

    Tror minsann att jag också ska testa dessa-tack för tipset och lycka till!

  • Cassiopeya 6 november 2010

    Verkligen en bra idé, tack för tipset (Y)

  • siggemums 6 november 2010

    Jag brukar baka små stjärnor och hjärtan av saffransdeg och mandelmassa. De blir fina och goda.

    Kavla degen tunnt, inte tjockare än 0,5 cm. Bred på smör och mandelmassa över halva degen och vik sen över den andra delen. Ta ut figurer med mått.

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Tack alla. Det låter jättegott med mandelmassa i, får nog prova det också. Nu ska jag iväg och köpa saffranet jag glömde igår!

  • Cassiopeya 6 november 2010

    {drool} Men jisses vad många härliga idéer, längtar till saffransbaket! Ska absolut göra små snögubbar, hjärtan och andra roliga figurer. Inga gamla vanliga lussekatter här! o)

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Nu så har jag fyra plåtar med hjärtan! Resten blev släta bullar som också ska penslas med smör och rullas i socker före servering. Men hjärtarna tycker jag är lämpliga till ett litet kalas jag ska ha, jag tänkte försöka göra 10 olika sorters kakor + mjuk kaka, bullar och tårta. Just nu är det jättekul att baka.

  • Cassiopeya 7 november 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 6 nov 2010

    Nu så har jag fyra plåtar med hjärtan! Resten blev släta bullar som också ska penslas med smör och rullas i socker före servering. Men hjärtarna tycker jag är lämpliga till ett litet kalas jag ska ha, jag tänkte försöka göra 10 olika sorters kakor + mjuk kaka, bullar och tårta. Just nu är det jättekul att baka.


    Mums! Låter som ett kalas jag skulle vilja gå på =) Vad har du tänkt dig för tårta då? *nyfiken* Och vilka kakor ska du baka?

  • Amika 7 november 2010

    Jag brukar också göra saffransbullar på det sättet, jag kavlar ut degen 1 cm tjock och tar ut hjärtan, sen jäser jag dem, penslar med ägg och strör över pärlsocker och sen in i ugnen. :)
    Min syster och jag har gjort såna i många år, sen hennes 10-åriga son var liten. Det var mycket lättare att baka så när han ville vara med och göra bullar. :)
    Det är praktiskt och går så fort. :)
    Sen är ju saffransbullar SÅ mumsiga! :) Jag längtar till julen nu! :)

  • knyppeltanten 7 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 7 nov 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 6 nov 2010

    Nu så har jag fyra plåtar med hjärtan! Resten blev släta bullar som också ska penslas med smör och rullas i socker före servering. Men hjärtarna tycker jag är lämpliga till ett litet kalas jag ska ha, jag tänkte försöka göra 10 olika sorters kakor + mjuk kaka, bullar och tårta. Just nu är det jättekul att baka.


    Mums! Låter som ett kalas jag skulle vilja gå på =) Vad har du tänkt dig för tårta då? *nyfiken* Och vilka kakor ska du baka?

    Jag har bakat Cookies med krossad dajm i, kolakakor som är bakade med florsocker istället för strö (tror det kommer från Dansukker), mördegskakor med nougatgömma rullade i mörkt muskavadosocker, så mördegskakor med hackad choklad och ingefära i.
    Sen har jag tänkt mig struvor, "vanliga" kavlade i form av Hello Kitty, mjölkchokladsnittar med apelsinskal i, mördegskakor med hackade torkade jordgubbar i, ev cake balls med sockerkaka blandat med hallon i, så har jag funderat på flapjacks med jordgubbssylt som mjuk kaka eller också kärleksmums (Saftiga gobitar härifrån) med hackad non stop på. Tårta vet jag inte, jag kan knappast göra något mer med choklad tycker jag :-) så jag får fundera vidare.

  • Cassiopeya 7 november 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 7 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 7 nov 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 6 nov 2010

    Nu så har jag fyra plåtar med hjärtan! Resten blev släta bullar som också ska penslas med smör och rullas i socker före servering. Men hjärtarna tycker jag är lämpliga till ett litet kalas jag ska ha, jag tänkte försöka göra 10 olika sorters kakor + mjuk kaka, bullar och tårta. Just nu är det jättekul att baka.


    Mums! Låter som ett kalas jag skulle vilja gå på =) Vad har du tänkt dig för tårta då? *nyfiken* Och vilka kakor ska du baka?

    Jag har bakat Cookies med krossad dajm i, kolakakor som är bakade med florsocker istället för strö (tror det kommer från Dansukker), mördegskakor med nougatgömma rullade i mörkt muskavadosocker, så mördegskakor med hackad choklad och ingefära i.
    Sen har jag tänkt mig struvor, "vanliga" kavlade i form av Hello Kitty, mjölkchokladsnittar med apelsinskal i, mördegskakor med hackade torkade jordgubbar i, ev cake balls med sockerkaka blandat med hallon i, så har jag funderat på flapjacks med jordgubbssylt som mjuk kaka eller också kärleksmums (Saftiga gobitar härifrån) med hackad non stop på. Tårta vet jag inte, jag kan knappast göra något mer med choklad tycker jag :-) så jag får fundera vidare.


    Oj oj oj vad mycket goda kakor! :p

    Kanske en citronmoussetårta, eller någon annan lite syrlig mousse? Fläder, rabarber? Glasstårta är ju också gott =)

  • knyppeltanten 7 november 2010

    Ja en glasstårta vore kanske inte så dumt, barnen gillar säkert det bättre än vanlig tårta Det finns ju en hel hoper sorter i frysdisken numera, jag tycker om de här som heter Vienetta.
    Tårta med mousse har jag aldrig gjort, är ingen hejare precis på tårtor det överlåter jag till dottern som använder både sugerpaste och annat och gör monstermuffins och barbappappor.

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Skrivet av siggemums den 6 nov 2010

    Jag brukar baka små stjärnor och hjärtan av saffransdeg och mandelmassa. De blir fina och goda.

    Kavla degen tunnt, inte tjockare än 0,5 cm. Bred på smör och mandelmassa över halva degen och vik sen över den andra delen. Ta ut figurer med mått.


    Tusen tack för tipset! Bakade lussekatter på ditt viss idag och det var verkligen supergott :)(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.