Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

I stället för rabarber i en rabarberpaj?

  • FelineFelinae 13 oktober 2010

    Hej på er!

    Vad har ni för erfarenhet av att byta ut rabarber mot något annat? Ska man måtta efter samma vikt eller efter volym, om det skiljer sig åt? Tror ni man kan ta vilket bär/frukt som helst eller är det något särskilt man skall tänka på när man byter hej vilt så här?

    Har ett gott recept på rabarberpaj men tänkte bjuda en som säger att han inte tål rabarber.

    Tack på förhand!

  • boz1965 13 oktober 2010

    Skulle föreslå att du letar upp ett annat recept, förslagsvis här på MK.

    En god bärpaj sitter ju aldrig fel. :p

  • soccermum 13 oktober 2010

    Håller med Boz, här finns ju massa underbara pajer! Det du kan tänka på annars om du absolut vill ha favoritpajreceptet är ju t ex om det är ett recept där du ska ha med potatismjöl för att inte rabarbern ska vattna sig så mycket och sockermängden är beräknad på att rabarber är rätt sura så bör du väl tänka på att de flesta bär är sötare och inte behöver så mkt socker samt att all frukt/alla bär inte behöver potatismjöl som redning...

    Vill du dela med dej av ditt favoritrecept? Lättare att tipsa plus att nya recept alltid är välkomna :)

  • FelineFelinae 13 oktober 2010

    Tack, båda :)

    Klart man kan välja en annan paj, men det finns inte så många som min dotter gillar så jag brukar försöka hålla mig till det jag kan om vi får gäster. Skall tänka på att inte ta för söta bär för täcket är hemskt sött i sig självt.

    Men receptet får ni så klart gärna. Dotterns dagisfröken gav det till mig i våras (båda äter glutenfritt) och det är (faktiskt!) gott även för oss andra.

    Blanda 2 dl ren havre, 2 dl strösocker,1.25 dl jyttemjöl, 0.5 tsk bakpulver och 1 krm vaniljsocker
    Blanda 1 dl flytande smör/margarin, 0.5 dl vispgrädde och 0.5 dl sirap (inte brödsirap)
    Skär 300 g rabarber i småbitar och lägg i en smord form (inte aluminium)
    Blanda båda blandningarna med varandra och bred över rabarbern
    Grädda 45 min på 150 grader

  • soccermum 13 oktober 2010

    Mmmm, låter gott! Ja då skulle jag nog ta klarbär, krusbär, hallon eller blåbär tror jag :P
    Serverar man med vaniljsås, glass eller vispad grädde eller är den perfekt som den är?

  • FelineFelinae 13 oktober 2010

    Tack.
    Den blir inte alls torr så man behöver inget för den sakens skull, men själv tycker jag all paj är svårslagen ljummen med vaniljglass så det brukar jag alltid ha till ;)

    Testar nog med blåbär, förresten. Det har vi hemma som är helt osötade.

  • Marre73 14 oktober 2010

    Äpplen med kanel och socker tycker jag är oslagbart i pajer, eller varför inte hallon(Y)

  • soccermum 14 oktober 2010

    Skrivet av FelineFelinae den 13 okt 2010

    Tack.
    Den blir inte alls torr så man behöver inget för den sakens skull, men själv tycker jag all paj är svårslagen ljummen med vaniljglass så det brukar jag alltid ha till ;)

    Testar nog med blåbär, förresten. Det har vi hemma som är helt osötade.


    Håller med till fullo-vaniljglass är outstanding :P Hör gärna av dej och berätta hur din paj blev och vad personen i fråga tyckte :)

  • MosterNettan 15 oktober 2010

    ??? Tänker du kalla den för rabarberpaj om du byter ut rabarbern ???

  • Gnurf 15 oktober 2010

    Tänkte precis samma sak MosterNettan (H) Mitt förslag är att man benämner Pajen "Falsk Rabarberpaj" alternativt "Rabarberpaj utan Rabarber". Allt för att undvika förvirring...8-|

  • annalena514 15 oktober 2010

    gå in på recept.nu sök kokossmul paj med mango och päron lovar att den e GGGGOOOODDD{laugh}

  • soccermum 15 oktober 2010

    Skrivet av MosterNettan den 15 okt 2010

    ??? Tänker du kalla den för rabarberpaj om du byter ut rabarbern ???


    Jooo för det vore väl det bästa.. att alltid kalla det rabarberpaj oavsett vad du har för bär.. Istället för att säga blåbärspaj om det är blåbär i eller hallonpaj om det är hallon i... (A)

  • FelineFelinae 15 oktober 2010

    Skrivet av MosterNettan den 15 okt 2010

    ??? Tänker du kalla den för rabarberpaj om du byter ut rabarbern ???


    Heh, varför inte?
    Nej, men jag skrev liksom som jag gjorde för att det är en rabarberpaj enligt 'ordinarie' recept och täcket är så gott så jag vill ha kvar det och just rabarber är ju lite speciellt så jag kände inte att jag enkelt kunde byta ut det hur som helst mot vad som helst... hmm... något åt det hållet.

    Det kommer bli blåbär (osockrade eftersom täcket är väldigt sött i sig) men jag vet fortfarande inte riktigt hur mycket. Får se hur det blir.

    Tack för alla synpunkter från er alla, iaf :)

  • FelineFelinae 18 oktober 2010

    Det blev helt OK, men inte sådär fantastiskt.

    Skall man ersätta rabarber bör man ha något som är fastare än blåbär, eller hur man skall säga.

  • Countrygirl 18 oktober 2010

    testa med äpplen med lite kanel

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.