Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Inte så stora muffins

  • knyppeltanten 8 maj 2010

    vet någon om det finns recept på muffins som man kan baka i normalstora muffinsformar eller helst i småbrödsformar? Jag är trött på att bara orka äta en kaka/muffins vid fikat (de är jättestora), jag vill kunna smaka flera olika kakor:-).

    Gör jag dem i småbrödsformar blir storleken lagom men de såg väldigt konstiga ut så jag tänkte att det kanske fanns anpassade recept för små formar. Sen undrar jag också hur man ska göra för att få formarna att hålla formen så att säga, de bredde ut sig minst sagt.
    Tips mottages tacksamt.

  • idea_ 8 maj 2010

    När jag jobbade på en förskola gjorde jag små muffins av sockerkakssmet, de blev jättefina, med en slät ovansida. Eftersom det var oktoberlov i skolan, nära allhelgona (och haloween) gjorde jag en orange sockerglasyr till, ungarna gillade att få varsin muffin efter mellanmålsmackorna.

    Ops, stavfelet korrigerat :)

  • mssalmonella 8 maj 2010

    Ta bara mindre smet i formarna? Det gör jag. hehe

    Och införskaffa en muffinsplåt som man lägger ner pappersformarna i så håller dom formen. Finns att köpa nästan överallt där dom säljer köksgeråd!

  • Bumbis 8 maj 2010

    Jag har tom gjort muffins i knäckformar, det funkade utmärkt och såg så himla trevligt ut och man kunde äta flera stycken. Fyll dom bara 3/4 så det är kanske inte mer än 1,5 tsk. 175 grader några minuter i ugnen.

  • monfo 8 maj 2010

    de här brukar jag göra. Jag delar upp smeten i tre skålar och smaksätter på olika sätt. Jätte populära här hemma.
    http://www.kokaihop.se/recept/minimuffins

  • jimboz 8 maj 2010

    Synd att svenskar glömt bort hur man bakar vanliga muffins..Sluta kolla på tjocka Leilas amerikanska överdimensionerade bakelser. Ta fram en svensk kokbok så hittar ni muffins

  • LEDIVO 8 maj 2010

    Fyll muffinsformar till hälften istället för bullformar som det står i receptet, så blir det säkert bra, men tänk också på att anpassa tiden i ugnen.
    Chokladmuffins

  • knyppeltanten 9 maj 2010

    Tack för era råd. Jag har skrivit ut receptet och ska leta efter en muffinsplåt, har bara sett såna för större muffins men ska kolla när jag kommer till större orter än vår.
    Ska också skriva upp att jag ska koka mjölk och choklad.
    Nu kommer make och svärmor att få smaka olika muffins för jag måste ju testa. :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.