Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

istället för kesella??

  • majamia 16 november 2008

    Godmorgon :D
    Tänkte baka lussebullar nu och brukar ha kesella i mitt recept men har ingen hemma, kan jag byta ut Kesellan mot cremé fraich eller fil eller gräddfil.
    Vad tror ni?
    Ha en bra söndag! :D

  • lennali 16 november 2008

    Jag ska också baka saffransbullar i dag och har glömt att köpa kesella, men jag vågar inte byta ut. Jag tar på mig vinterjackan och skorna och traskar till affären, det är ju bara 150 meter. :D
    Gud vad gott det ska bli med varm saffransbulla och ett kallt glas mjölk, längtar.

    Lycka till med baket Majamia och om du byter ut kesellan kan du väl meddela med vad och hur det blev./Lena

  • Okänd 16 november 2008

    Du bara bakar och bakar!
    Mojon Mojon som det minsta barn-barnet brukar säga.
    Blir inte saffransdegen kladdig med kesella undrar min bästa bakmaskin, frugan alltså?
    Hon har några gånger använt kesella till ett långpannebröd och den degen skulle inte gå att forma till lussebullar säger hon.
    Det skall vara mjölk i saffransdeg hävdar hon bestämt!
    Alternativet skulle i så fall vara filmjölk.
    Lycka till med söndagsbaket önskar Janne och Lillan.

  • lennali 16 november 2008

    Hej Janne och Lillan
    Har de senaste 10 åren bakat saffransbulla med kesella, bästa receptet på saffransbulla enligt mitt tycke. Degen blir ej kladdig och bullarna blir saftiga och porösa.

    Här kommer mitt recept:
    Lena´s saffransbullar

    Hälsningar från Lena

  • Okänd 16 november 2008

    Tackar och bugar!
    Vi skall absolut prova detta recept.
    Återkommer med recention senare!
    Vi skall starta med GI-Veckor i morgon måndag, så det blir inte tal om kolhydrater på två veckor framåt. Inte mer än max 200 gr/dag, det är kanske en enda lussebulle skulle jag tro!
    Hälsningar
    Janne och Lillan

  • lennali 16 november 2008

    Skrivet av jan-gunnar-j den 16 nov 2008

    Tackar och bugar!
    Vi skall absolut prova detta recept.
    Återkommer med recention senare!
    Vi skall starta med GI-Veckor i morgon måndag, så det blir inte tal om kolhydrater på två veckor framåt. Inte mer än max 200 gr/dag, det är kanske en enda lussebulle skulle jag tro!
    Hälsningar
    Janne och Lillan


    Hej igen
    Jag tror också ni spolierar era GI-veckor med endast en bulla. :p
    Men lycka till med bullbaket när det blir dags./Lena
    PS. Tack för att ni sparade receptet.

  • majamia 16 november 2008

    ingen som vet??

  • The_mama97mia 16 november 2008

    majamia, prova vet jag. risken är väl att det blir lite surt men ta typ en dl gräddfil /cr fr så går det säkert bra. Kesella är toppen i just lussebullebak tycker jag.

  • safir74 16 november 2008

    Man kan baka lussebullar utan kesella. I gamla recept finns det ingen kesella i degen. Tips till er som håller på med GI. Man kan byta ut vetemjölet mot dinkelmjöl och sockret mot sötningsmedel. Har själv inte tetat det men det borde funka. Annars så kan man ju baka en saffranskaka. Recept finns bland mina recept men den är inte godkänd ännu dock. (Y)

  • Annettenn 17 november 2008

    Alltså nu måste jag fråga..=) Jag brukar inte ha Kesella i min deg, provat ett år med blev besviken.. (kanske "fel" recept?)
    Till frågan; finns det någon som sitter inne med ett knep om att få saftiga lussebullar?? Mina brukar vara saftiga och goda bakdagen, precis nyvärmda från micron..-men sen är det mest torr bulle. Och jag tycker att jag gör alla "rätt", -mina kanelbullar blir ju bra? Så alla knep är jag tacksam för!
    (Hoppas det är okej med lånet av tråd..) :D

  • boz1965 17 november 2008

    Skrivet av majamia den 16 nov 2008

    Godmorgon :D
    Tänkte baka lussebullar nu och brukar ha kesella i mitt recept men har ingen hemma, kan jag byta ut Kesellan mot cremé fraich eller fil eller gräddfil.
    Vad tror ni?
    Ha en bra söndag! :D


    Om jag skulle byta ut kesellan skulle jag nog föredra Crème Fraiche eftersom den är tjockare än vanlig gräddfil. Risk för att det blir rinnigt annars.

  • Lotten_J 18 november 2008

    Jag har alltid kesella i mina lussebullar numera just pga att de blir faktiskt saftigare bröd helt enkelt. Men kesellan går också att utesluta, viktigt är att tänka på mängden mjöl som lätt kan göra att man får stabbiga och torra bullar. Man ska liksom inte överarbeta degen. Mängden margarin varierar också i vissa recept har jag sett så man får helt sonika prova sig fram. Men jag föredrar kesella.


    Skrivet av Annettenn den 17 nov 2008

    Alltså nu måste jag fråga..=) Jag brukar inte ha Kesella i min deg, provat ett år med blev besviken.. (kanske "fel" recept?)
    Till frågan; finns det någon som sitter inne med ett knep om att få saftiga lussebullar?? Mina brukar vara saftiga och goda bakdagen, precis nyvärmda från micron..-men sen är det mest torr bulle. Och jag tycker att jag gör alla "rätt", -mina kanelbullar blir ju bra? Så alla knep är jag tacksam för!
    (Hoppas det är okej med lånet av tråd..) :D

  • marjoh1 18 november 2008

    Om jag skulle prova mig fram med risk för att misslyckas hade jag nog provat med fil i första hand. Lycka till med baket vännen(Y)

  • MatHanna 23 november 2008

    Hej Majamia!
    Var hos min "frissa" (typ för ett år sen) och vi började diskutera bakning i allmänt och spårade naturligtvis in på lussekatter eftersom det var just vid denna tid, det visade sig att vi hade precis samma passion för detta! KUL!!!
    Hon tipsade mig om att tillsätta 1-2 kokta kalla pressade potatisar i den vanliga keselladegen och öka jästmängden med ½ ggn.
    Resultatet blev mycket bra och bullarna saftiga och regäla!
    Gjorde dessa så sent som igårkväll och japps......lika bra i år igen!!!

    Annars har mina "tidgare" lussebullar alltid blivit bra även om de var gjorda på vanlig vetedeg med saffrran.

    Mitt eget tips är oavsett om du har kesella eller potatis i eller om det är helt vanlig deg, var försiktig med att inte överdosera mjölet och baka dem inte för länge. OCH så fort de kallnat max 1 h -snabba dig på att frysa in dem!!! Då håller de sig klart bättre!

    Lycka till med baket
    MatHanna

  • lenajeanette 23 november 2008

    Öka lite på smöret istället för att använda kesella.

  • lenajeanette 23 november 2008

    Skrivet av Annettenn den 17 nov 2008

    Alltså nu måste jag fråga..=) Jag brukar inte ha Kesella i min deg, provat ett år med blev besviken.. (kanske "fel" recept?)
    Till frågan; finns det någon som sitter inne med ett knep om att få saftiga lussebullar?? Mina brukar vara saftiga och goda bakdagen, precis nyvärmda från micron..-men sen är det mest torr bulle. Och jag tycker att jag gör alla "rätt", -mina kanelbullar blir ju bra? Så alla knep är jag tacksam för!
    (Hoppas det är okej med lånet av tråd..) :D


    Jag har ett recept där man använder sig av vitsirap och kesella samt både jäst och bakpulver blir jättegoda och saftiga.

  • majamia 23 november 2008

    Skrivet av lennali den 16 nov 2008

    Hej Janne och Lillan
    Har de senaste 10 åren bakat saffransbulla med kesella, bästa receptet på saffransbulla enligt mitt tycke. Degen blir ej kladdig och bullarna blir saftiga och porösa.

    Här kommer mitt recept:
    Lena´s saffransbullar

    Hälsningar från Lena


    Hej alla
    idag bakade jag Lenas saffransbullar igen, men hade ingen kesella utan jag tog 2 dl creme fraich istället och det gick jättebra. bullarna blev jättegoda!

  • anluk 23 november 2008

    Gjorde lussekatter idag och använde kesella i degen. Tom gubben som aldrig brukar tycka till om bakningen tyckte de var superduper. Jag använder alltid riktigt smör när jag bakar lussebullar och inte alltför mycket mjöl. Visst är det underbart! Dessutom lägger jag alltid i russinen direkt i degen alltså 1-2 dl direkt ner i degspadet så blir det extra mycket gottigt i.

  • Vixilia 23 november 2008

    Skrivet av majamia den 16 nov 2008

    Godmorgon :D
    Tänkte baka lussebullar nu och brukar ha kesella i mitt recept men har ingen hemma, kan jag byta ut Kesellan mot cremé fraich eller fil eller gräddfil.
    Vad tror ni?
    Ha en bra söndag! :D

  • PinkLadie 24 november 2008

    majamia skrev:
    "Hej alla
    idag bakade jag Lenas saffransbullar igen, men hade ingen kesella utan jag tog 2 dl creme fraich istället och det gick jättebra. bullarna blev jättegoda!"

    Vad bra! Jag behöver baka laktosfria lussekatter och då är det svårt att ersätta kesellan :(
    Laktosfri keso har jag provat att mixa slätt med stav, men det funkade dåligt :'(
    Men laktosfri crème fraiche finns ju :D

    Frågan är hur man gör när det ska vara helt mjölkfritt? Havremjölk och mjölkfritt smör/margarin finns, men vad istället för kesella??

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.