Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

istället för kesella??

  • G0D1Z 3 december 2011

    Om man har kesella i lussebullarna kan de bli hårda
    :<

  • Mistys 3 december 2011

    Jag tar alltid kesella i mina. Sen BÅDE bakpulver och jäst. Fick tipset förra året och det var det bästa jag gjort. Så saftiga bullar det blev(Y)

    Det där med mjöl är också superviktigt. Min deg är så kladdig så det fastnar på fingrarna hela tiden. kan man utan kladd rulla ihop en lussekatt har man alldeles för mycket mjöl.

  • rostok 3 december 2011

    Hej, jag får aldrig hårda eller torra saffransbullar. Har alltid i Kesella, men smälter inte smöret utan klickar i det rumstempererad när jag gör degen. Sedan vet jag att om man har ägg i degen så blir bullarna mycket torrare. Likaså ska man pensla dem med vispat ägg EFTER gräddningen, inte före.

    Jag glömde en viktig sak också. Jag brukar alltid göra en fördeg, med degvätskan kall, kesellan, jästen och hälften av mjölet. Denna fördeg får sedan stå någon timme innan jag tar i övriga ingredienser. Sedan bakar jag som vanligt.

  • monicadanell 3 december 2011

    mina blir jätte bra

  • Kica 3 december 2011

    Skrivet av PinkLadie den 24 nov 2008


    Frågan är hur man gör när det ska vara helt mjölkfritt? Havremjölk och mjölkfritt smör/margarin finns, men vad istället för kesella??


    Du kan ju alltid göra egen kvarg, ta laktosfri/mjölkfri filmjölk, värm upp till ca 40-45 grader , häll i en silduk (sån man har till saft) och låt stå några timmar. Kvar blir kvargen som du kan ha istället för kesellan.

    Nu är jag superdålig på det mjölkfria sortimentet, men hoppas att det finns någon "filmjölk" som du kan testa detta på... (går ju göra sås,bröd och massa annat gott på det med)

    Lycka till!

  • mattjejen 3 december 2011

    Skrivet av Kica den 3 dec 2011

    Skrivet av PinkLadie den 24 nov 2008


    Frågan är hur man gör när det ska vara helt mjölkfritt? Havremjölk och mjölkfritt smör/margarin finns, men vad istället för kesella??


    Du kan ju alltid göra egen kvarg, ta laktosfri/mjölkfri filmjölk, värm upp till ca 40-45 grader , häll i en silduk (sån man har till saft) och låt stå några timmar. Kvar blir kvargen som du kan ha istället för kesellan.

    Nu är jag superdålig på det mjölkfria sortimentet, men hoppas att det finns någon "filmjölk" som du kan testa detta på... (går ju göra sås,bröd och massa annat gott på det med)

    Lycka till!


    Hjälpte en kompis å baka mjölkfria saffransbullar idag å vi hade sojayoughurt ist för kesella... det blev jättebra!

  • Haw 4 december 2011

    Jag har alltid laktosfritt och det finns sådan kvarg i butikerna här i alla fall..
    Mamma bakar numera alltid med laktosfri mjölk och kesella hon tycker de blir saftigare. Kanske jäser de bättre med den sortens socker?

  • rostok 4 december 2011

    När jag hade mjölkallergiska (inte laktosintoleranta alltså) barn så bakade jag alltid både bullar och saffransbullar på vatten. Det gick jättebra, de blir till och med något saftigare än med mjölk. Istället för smör så hade jag mjölkfritt margarin, som det då bara fanns en sorts av, eller majsolja.

  • carmarino 21 december 2013

    Man kan byta ut kesellan mot sojabaserad färskost, t.ex. Tofuline Creamy Spread.
    Själv använder jag aldrig kesella till vetedeg, men jag gör bullarna på kall degvätska (mjölk eller havremjölk). De brukar inte bli det minsta torra. Har testat att använda färskost (typ Philadelphia) och det gick bra, men degen blev rätt kladdig. Fast det blev rätt gott att göra det med Philadelphia mjölkchoklad - dock inte i saffransdeg. :)

  • annapatrik 22 december 2013

    Jag använder aldrig Kesella, mina knep är att inte smälta smöret, det får stå framme så det är riktigt mjukt, smält smör drar åt sig mer mjöl=torrare bullar. Jag brukar också lägga russinen i lite varmt vatten cirka 10 min innan de ska i, sedan silar jag bort vattnet förstås. Torra russin gör degen torr. Dessutom 1 ägg/halvliter degvätska. Såklart ska man också ta det lugnt med mjölet. Ägget gör degen smidigare att jobba med och det går åt mindre mjöl.

    Mina saffransbullar är aldrig torra inte ens efter frysen.

    http://yrhattans.wordpress.com/

  • rostok 23 december 2013

    Jag skriver tidigt i denna tråd att jag alltid använder Kesella i saffransdegen. Jag har slutat numera. Det har ingen som helst skillnad att använda det eller inte. Använder kall mjölk, bara en liten klutt jäst och låter det hela jäsa lång tid. Oftast gör jag en sk poolish på kvällen med bara mjölk, jästen och vetemjöl (helst Ölands Lantvete, men i alla fall ekologiskt) vispar så det blir tjockt som en pannkakssmet ungefär. Samtidigt brukar jag smälta en del av smöret så det blir riktigt varmt och hälla i saffranet i det varma smöret. Sedan får allt stå på köksbänken till nästa dag, då jag på fm tar i mer mjölk, fettet, socker, salt samt mer av mjölet, men så att degen fortfarande är relativt lös. Sedan får det jäsa tills det blivit dubbel storlek (jäser i en oljad plastlåda med lock). När det jäst färdigt är det bara att baka ut. Jäsa igen och sedan in i ugnen. Om jag inte hinner baka ut det direkt så ställer jag ut plastbunken på altanen, då jäser det saktare.

  • rosatalo 26 december 2013

    Ursäkta alla lussebullsälskare, men jag tycker att lussebullar är sååååå överskattade. Jag tycker alla är antingen torra eller degigt sega. De utan kesella är minst läbbiga. Ändå bakar vi dessa varje år , bara för att det ska vara så. Det är väl den tjusiga färgen och doften kanske, julstämning??

    {dont-know}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.