Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jäsning foccacia

  • Jormkocken 20 oktober 2011

    Hej!

    Skulle behöva experttips ang. jäsning av en foccacia.

    Hade tänkt använda brödet som ett gott tillbehör till min middagsbjudning på lördag. Jag och mitt sällskap är borta över dagen på aktiviteter och när vi kommer hem känns jag inte vilja tillbringa ALL tid i köket.

    Om jag förbereder en foccacia som jag trycker ut i plåten - kan den sedan ligga där och jäsa ca 6-7 timmar innan jag bakar av den, eller blir det för länge? Den rekommenderas ligga där och jäsa ca vad är det 40 min. Vad händer med ett bröd som får jäsa för länge?

    Tacksam för svar!

  • asasto 20 oktober 2011

    I rumstemperatur blir det för länge att jäsa i 6-7, men det funkar ju att kalljäsa = i svalen/kylskåp/kall inglasad balkong och liknande i den tidslängden

  • AMM 21 oktober 2011

    Skrivet av Jormkocken den 20 okt 2011

    Hej!

    Skulle behöva experttips ang. jäsning av en foccacia.

    Hade tänkt använda brödet som ett gott tillbehör till min middagsbjudning på lördag. Jag och mitt sällskap är borta över dagen på aktiviteter och när vi kommer hem känns jag inte vilja tillbringa ALL tid i köket.

    Om jag förbereder en foccacia som jag trycker ut i plåten - kan den sedan ligga där och jäsa ca 6-7 timmar innan jag bakar av den, eller blir det för länge? Den rekommenderas ligga där och jäsa ca vad är det 40 min. Vad händer med ett bröd som får jäsa för länge?

    Tacksam för svar!


    Hej!
    Du kan kalljäsa dagen innan på kvällen. Använd då kallt vatten till jästen. Baka ut i plåten och sätt i kylen eller något kallt. Häll över tryck hål med fingrarna när du ska baka av degen dagen efter och häll över olivoljan och flingsaltet och färsk rosmarin..
    Lycka till

  • jas65 22 oktober 2011

    Foccasia görs ju på torr jäst, tror inte att jäst kraften orkar så länge, men vet inte. Vanlig jäst klara av att jäsa i kylskåp.

    Mvh

    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.