Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

jordgubbsfromage till tårta utan ägg

  • zingoxa 12 juni 2013

    lite panik, ska nu baka tårta till skolavslutning. Jag är inget bra på att baka. tänkte göra nån fromage med jordgubbar att ha emmellan tårtlagren.
    Behöver ett äggfritt recept.
    Har gelantinblad jordgubbar å grädde ;-)

  • poissons 12 juni 2013

    Jag har hittat två äggfria recept till dig.
    Lycka till!


    Sockerkaka/tårtbotten utan ägg

    3 dl mjölk eller havremjölk
    2,75 dl strösocker
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2 dl potatismjöl
    2 dl vetemjöl
    2 msk smält smör eller margarin

    Smält smöret och låt svalna
    Smörj och bröa en form som rymmer ca 1,5 liter.
    Vispa socker och mjölk.
    Vispa ner ner bakpulver, vaniljsocker.
    Blanda ner potatismjölet och vetemjölet.
    Blanda sist snabbt ihop med det smälta smöret till en jämn smet. Om smöret fortfarande är lite varmt är det viktigt att du direkt sätter in formen i ugnen eftersom värmen sätter igång bakpulvrets jäseffekt.
    Häll upp smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 175 grader i 40 minuter.

    Jordgubbsfromage
    6-8 portioner

    ½ liter jordgubbar färska eller 250 g djupfrysta
    8 gelatinblad
    5 dl yoghurt, naturell
    2½ dl florsocker
    ½-1 tsk vaniljsocker


    Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.

    Rör samman yoghurt, florsocker och vaniljsocker. Mosa jordgubbarna, t ex i matberedare. Blanda dem med yoghurten.

    Krama ur gelatinbladen, lägg dem i en liten kastrull och låt gelatinet smälta på mycket svag värme. Låt det svalna en aning och tillsätt det sedan till yoghurtblandningen i en fin stråle under omröring.

    Häll fromagen i en vattensköljd form, täck över och ställ den i kylskåp att stelna, det tar ca 3 timmar.

    Doppa formen i hett vatten och stjälp upp desserten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.