Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jordgubbstårta i långpanna?

  • marpa 17 juni 2009

    Jag har fått uppdraget att baka en jordgubbstårta till 20-25 personer. En tanke är att baka tårtbottnarna i långpanna och lägga ihop två eller tre stycken. Vad tror ni om det? Ska jag baka efter rulltårterecept då eller efter vanlig tårtbotten, och i så fall vad blir proportionerna och gräddningstiden då? Någon som har testat något liknande?

    Vill gärna ha tips på laktosfria fyllningar också. Helst så traditionell midsommar-/jordgubbstårta som möjligt!

    Trevlig midsommar!
    /Maria

  • Narrev 17 juni 2009

    Jag skulle göra på rulltårterecept.. det blir ju ganska luftig botten då.. extra gott :)

  • mattjejen 17 juni 2009

    Hej!

    Prova att göra den här pinocciotårtan... Gör två bottnar å lägg vispad grädde, ev smaksatt med lite rivet skal av lime, och skivade jordgubbar emellan... För att göra den laktosfri använd laktosfritt margarin, mjölk och grädde.
    Det här är en riktigt härlig midsommartårta(L)...

    Sockerkaksbotten:
    125 gram smör ej smält
    1 dl socker
    2 st äggulor
    1 dl mjölk
    1.5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    Marängsmet:
    2 st äggvitor
    1.75 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    Garnera marängen med:
    1 hekto nötter
    Fyllning:
    2 dl grädde
    1 tsk vaniljsocker
    1 st bananer
    1.5 dl hallon
    Gör så här

    1. Kläd en vanlig långpanna (ca.30x40cm) med oljat bakplåtspapper.
    2. Sockerkaksbotten: Rör fettet och sockret poröst.
    3. Tillsätt äggulorna under fortsatt omrörning.
    4. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det växelvis med mjölken.
    5. Bred ut smeten på bakplåtspapperet.
    6. Marängsmet: Vispa äggvitorna till hårt skum.
    7. Rör ner sockret och vaniljsockret.
    8. Bred ut marängsmeten över sockerkakssmeten.
    9. Hacka nötter och strö över marängsmeten. Den går även att använda flagad mandel. Mandel/nötter kan uteslutas. Kokos går också bra.
    10. Grädda i ugn i 190 grader i ca. 17 minuter så att marängen får en gyllene färg. Låt kakan kallna.
    11. Kan förberedas hit men lägg inte ihop tårtan förrän strax innan den ska ätas, då behåller den sin frasighet.
    12. Dela tårtbotten i två lika stora bitar. (botten + lock). Lägg ena botten på ett tårtfat.
    13. Fyllning: Vispa grädden och smaksätt den med vaniljsocker (eller arrakspunch/rom)
    14. Bred grädden på botten.
    15. Lägg bären på grädden och skiva bananerna och lägg dem också på grädden. Istället för bananer och bär kan man ta vad man är sugen på ex. hjortron, hallon, blåbär, jordgubbar eller blanda flera sorter.
    16. Lägg den andra botten ovanpå fyllningen.

    Lycka till och trevlig midsommar!
    /Agneta

  • Vaktis 18 juni 2009

    Skrivet av mattjejen den 17 jun 2009

    Hej!

    Prova att göra den här pinocciotårtan... Gör två bottnar å lägg vispad grädde, ev smaksatt med lite rivet skal av lime, och skivade jordgubbar emellan... För att göra den laktosfri använd laktosfritt margarin, mjölk och grädde.
    Det här är en riktigt härlig midsommartårta(L)...

    Sockerkaksbotten:
    125 gram smör ej smält
    1 dl socker
    2 st äggulor
    1 dl mjölk
    1.5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    Marängsmet:
    2 st äggvitor
    1.75 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    Garnera marängen med:
    1 hekto nötter
    Fyllning:
    2 dl grädde
    1 tsk vaniljsocker
    1 st bananer
    1.5 dl hallon
    Gör så här

    1. Kläd en vanlig långpanna (ca.30x40cm) med oljat bakplåtspapper.
    2. Sockerkaksbotten: Rör fettet och sockret poröst.
    3. Tillsätt äggulorna under fortsatt omrörning.
    4. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det växelvis med mjölken.
    5. Bred ut smeten på bakplåtspapperet.
    6. Marängsmet: Vispa äggvitorna till hårt skum.
    7. Rör ner sockret och vaniljsockret.
    8. Bred ut marängsmeten över sockerkakssmeten.
    9. Hacka nötter och strö över marängsmeten. Den går även att använda flagad mandel. Mandel/nötter kan uteslutas. Kokos går också bra.
    10. Grädda i ugn i 190 grader i ca. 17 minuter så att marängen får en gyllene färg. Låt kakan kallna.
    11. Kan förberedas hit men lägg inte ihop tårtan förrän strax innan den ska ätas, då behåller den sin frasighet.
    12. Dela tårtbotten i två lika stora bitar. (botten + lock). Lägg ena botten på ett tårtfat.
    13. Fyllning: Vispa grädden och smaksätt den med vaniljsocker (eller arrakspunch/rom)
    14. Bred grädden på botten.
    15. Lägg bären på grädden och skiva bananerna och lägg dem också på grädden. Istället för bananer och bär kan man ta vad man är sugen på ex. hjortron, hallon, blåbär, jordgubbar eller blanda flera sorter.
    16. Lägg den andra botten ovanpå fyllningen.

    Lycka till och trevlig midsommar!
    /Agneta


    Den låter intressant, skall provas :-)

  • idea_ 19 juni 2009

    Jag gjorde tårtbottnar i långpanna i maj. Gjorde receptet i vår kokbok på sockerkakstårtbottnar men gräddade dem i långpannan en kortare stund. Blev jättebra, precis som köpestårtbottnar fast större.
    Jag blandade en sockerkakssmet per botten och gräddade i ca 7-10 minuter. Gräddade en botten i taget i smord långpanna, när jag gräddade den ena blandade jag till nästa sats smet, gjorde tre bottnar. Diskade och smorde om långpannan mellan varje sats. De släppte ganska lätt, men det går ju att använda bakplåtspapper om man tvivlar.
    Förutom det med laktosfri grädde, mjölk, margarin, så gör milda en laktosfri vaniljvisp eller så kan man göra en hemgjord lemmoncurd, den sötsyrliga smaken är jättegod till söta bär och grädde, gjorde chokladrulltårta med lemoncurd till påsk, gjorde bakelser med björnbär på av dessa, mycket uppskattat. Hör av dig om du ej har vår kokbok så kan jag lägga in recepten.
    Lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.