Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julgodis. Skillnaden på fudge, kola, knäck....

  • Ulrika91 30 november 2010

    Ja namnen är många.. Vad är skillnaden? Jag har fått för mig att fudge är smuligt, men kan ha fel.

    Kola
    Knäck (varför heter det det??? Namnet stämmer ju inte överens med konsistensen...)
    Ischoklad
    Fudge
    Nougat
    Tryffel
    Karamell

    Osv osv...

    Lite hjälp med vad som är vad skulle uppskattas.Ta gärna med andra sorter som jag inte nämnt.

  • knyppeltanten 30 november 2010

    Som jag uppfattar det så är
    kola seg
    fugde är kola fast den är kort i konsistensen
    knäck kokar jag så den blir hård, kan ju vara lite knäckande för tänderna om inte annat
    ischoklad för att den är kall kanske

    De andra vet jag inte men det kanske är utländska namn som försvenskats

  • Cassiopeya 30 november 2010

    Enligt wikipedia heter det ischoklad för att det smälter snabbt i munnen, kanske är sant :)

    Skillnaden på fudge och kola är att fudgen inte kokas lika varm, den vispas kall när den kokat klart.

    Knäck, gillar din beskrivning knyppeltanten (Y) för visst tar den knäcken på ens tänder {dont-know}

    Tryffel är till största del grädde och choklad. Kallas tryffel för de brukar göras till samma form som tryffelsvampen.

    Nougat är mest socker och smör ;)

    Karamell är en sötsak baserad på smält socker. Kallas karamell för att det sker en karamellisering när man smälter sockret.

    För mer utförlig info, spana in på wikipedia. Kanske inte den mest tillförlitliga källan, men helt okej :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.