Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julgodis/marmelad från nån av veckotidningarna?

  • appe 19 december 2008

    Är det någon som har marmeladrecept från någon av veckotidningarna där man använde oblandad juice......Det är nog några år sen som det fanns med och jag kommer inte ihåg vilken tidning det var (min mamma prenumererade på flera stycken)

  • alis 19 december 2008

    Det receptet, som innehåller outspädd äppeljuice, finns i Vår Kokbok med utgivningsår 2001. Fungerar utmärkt; där står att man ska använda Certo, som inte tycks finnas längre, men det blir faktiskt lika bra med melantin, kanske lite mjukare, man får experimentera!

  • kerstinmalmlof 19 december 2008

    (L)

  • babbs 19 december 2008

    Jag tänkte själv prova det här receptet:
    Godismarmelad ca 60 st

    2,5 dl vatten
    2 dl juice eller nektar, koncentrat
    4,5 dl socker
    ½ påse röd melatin för sylt & marmelad (ca 4 tsk)
    karamellfärg

    Garnering: strösocker

    Tillagning
    Koka upp vatten, koncentrerad juice eller nektar och den större mängden socker i en kastrull och koka tills sockret löst sig. Blanda melatin och resten av sockret och vispa ner lite i taget i kastrullen. Koka utan lock ca 2 minuter.
    Lyft kastrullen från värmen och ta bort eventuellt skum.Tillsätt ev ett par droppar karamellfärg om kraftigare färg önskas. Häll upp massan i en form med raka kanter (ca 15x25 cm), och ställ i kylen att stelna.Det tar 2-3 timmar.
    Skär marmeladen i sockerbitsstora bitar eller ta ut figurer med små pepparkaksmått. Vänd dem i socker och lägg dem glest på en bricka. Låt torka i rumstemperatur, vänd ett par gånger. Förvara i burk med bakplåtspapper mellan varven

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.