Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kakaopulver, vilket skall man använda?

  • Tiol 8 december 2011

    Jag såg på Leilas Matprogram i går att hon använde Valhronas kakaopulver, visste inte ens att det fanns sådant. Är det någon av er som har använt ett lite mer exklusivt kakaopulver i stället för detta klassiska ögonkakao? 'Skulle vara gott med mer naturlig kakaosmak.

    Tips , någon?

    Var man man i så fall hitta det, utom på nätet?

    Tacksam för svar//tina

  • husmusen88 8 december 2011

    Valhrona har gott rykte, men har inte använt det själv.
    Willys egna ska tydligen oxå vara bra, fast det är billigt! Har varit med i flera smaktävlingar och willys ska tydligen ha en tydligare chokladsmak över lag.

  • soccermum 8 december 2011

    Jag köper Coops rättvisemärkta kakao och tycker den är jättegod med kraftig kakaosmak-dessutom kan man ju äta den med gott samvete ;)

  • knyppeltanten 8 december 2011

    Jag köpte kakao på Aether och essancefabriken i Stockholm men jag tycker inte det smakar så mycket. Jag brukar använda Icas egna kakao, Ögonkakao har inte heller så mycket smak. Förr fanns det en mörk kakao man kunde köpa men nu finns det bara affärernas egna eller Mazettis här där vi bor.

  • Kakan1986 9 december 2011

    Håller med föregående talare.
    När jag var yngre hade vi alltid ögon cacao efterssom det skulle vara det bästa. Men nu köper jag alltid Icas egna, har köpt och testat andra sorter när jag inte haft tillgång till Ica butik, men tycker inte alls att det har smakat lika mycket eller bra.
    Så jag håller på Icas :)

  • Tiol 9 december 2011

    Jättebra, jag tackar så hjärtligt för alla svar.

    Skickade ned sonen på vår ICA butik att leta efter Ica`s egna kakao , men där fanns det tyvärr inte. Kanske måste upp på Ica Maxi, som säkert har större sortiment.
    Nu har jag fått massor av tips från er alla. det tackar jag för.

    Trevlig helg till er alla/kram
    Tina

  • Vildmarksmat 9 december 2011

    Jag har ett paket Vahlrona kakao som jag köpte på Kioskpiraten av alla ställen. Men inte tycker jag att det känns något annorlunda i en vanlig kaka. Däremot om du gör något som inte är så sött så kommer chokladsmaken mer till sin rätt.
    Så, för söta bakverk med mycket annat som tar upp smak - en Fair trade för de är goda!
    För koppen varm choklad eller en chokldsås - Vahlrona

  • Tiol 9 december 2011

    Jättebra tips
    Tack!

    Kramar/tina

  • UBO5011 10 december 2011

    Får du inte tag på Vahlrona så ta Weiss jag använder den till allt utom vanliga mjuka kakor. Te och kaffebutiker brukar ha bättre kvaliteer på cacaopulver.

  • Tiol 10 december 2011

    Tack för tipset// mvh
    tina

  • anni-mia 8 november 2012

    ICAs kakao fick bra testomdöme vill jag minnas.

  • Tiol 8 november 2012

    Jättebra, Tusen TACK för alla bra svar från er.

    // mvh Tina

  • boz1965 8 november 2012

    GityGross egna märke "Favorit" är också ett bra kakaopulver. Iaf i mitt tycke.

  • Tiol 8 november 2012

    OK, se där, ett till märke, kul att det finns många flera att välja på än ögoncacao. Man är otroligt van att köpa den!
    Tack för tipset// mvh
    Tina

  • boz1965 8 november 2012

    Skrivet av Tiol den 8 dec 2011

    Jag såg på Leilas Matprogram i går att hon använde Valhronas kakaopulver, visste inte ens att det fanns sådant. Är det någon av er som har använt ett lite mer exklusivt kakaopulver i stället för detta klassiska ögonkakao? 'Skulle vara gott med mer naturlig kakaosmak.

    Tips , någon?

    Var man man i så fall hitta det, utom på nätet?

    Tacksam för svar//tina


    Nu är Valrhona visserligen ett bra märke, men man ska nog, rent generellt, inte ta varken Leilas eller nåt annat matprograms märkesval på alltför stort allvar eftersom det nästan alltid handlar om produktplacering. Se gärna Morgan Spurlocks dokumentär "The Greatest Movie Ever Sold". Du hittar den i närmaste videobutik eller på en välsorterad play-site som t.ex. http://www.netflix.se. F.n. är första månaden på Netflix gratis.

  • anni-mia 8 november 2012

    Se denna länk: http://matlust.ifokus.se/discussions/4d717328b9cb462233080ae6-kakao#10

  • Mistys 8 november 2012

    Willys kakao ( garant) hade fått bäst i test i tidningen Laga lätt. Vet dock inte hur testet gått till eller hur många som testades. Men jag använder den och är mycket nöjd.

  • Annrh 8 november 2012

    Kladdkakor är nästan det jag bakat mest i mitt liv. Tröttnar aldrig och har använt många olika sorters kakao. Jag tar det jag hittar (ofta Ögonkakao men även annat) och har faktiskt aldrig känt någon skillnad på hur kakan blir. Blir lika gott oavsett :)

  • chantana 9 november 2012

    Använder också Willys egna och är jätte nöjd med den :)
    Är riktigt mörk och med mer smak än de flesta andra jag provat tycker jag.

  • Lunchdax 9 november 2012

    Jag har smakat flera kakao-sorter (älskar kakao och choklad!) men det som slår alla är faktiskt Markattas (stavning?) ekologiska o FT- kakao! Ibland smakar ekologiska varor mindre än de "vanliga", men i detta fall är den ekologiska så oändligt mycket godare! Har köpt andra ekologiska kakaomärken som inte varit något speciellt, men Markattas är skillnad! Det är lite dyrare, men man kan minska på mängden kakao i recepten oftast eftersom det smakar mycket mer! Och mycket godare!!
    Dessutom kommer det i en väldigt praktiskt burk (rund ganska stor burk med lock) som dl-mått och skedar går ned i. Doftar fantastiskt! Jag kommer aldrig mer köpa Ögon-kakao eller de andra märken som jag gått igenom!! Men tyvärr finns den inte i alla affärer, brukar få gå till coop för att hitta, men då bunkrar jag upp några burkar! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.