Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kakor på mandel och florsocker

  • Ergilwen 19 december 2009

    Jag hade en gång ett recept på jättegoda kakor, tror att de var marockanska eller något sånt. De bestod i princip enbart av mandel och florsocker, och sen så skulle man ha händerna indränkta i olja hela tiden när man rullade kakorna till bollar och plattade ut dem, för att de fastnade i händerna annars.
    Är det någon som känner igen beskrivningen och har recept?

  • Ergilwen 21 december 2009

    Ingen som känner igen?

  • Erajscha 21 december 2009

    Låter som en slags biskvier.

  • jimboz 21 december 2009

    Det enda jag hittat är dessa...Sökte på Marockanska kakor men det är säkert något annat namn på dom och kanske inte ens Marockanska..
    http://www.dn.se/mat-dryck/recept/gasellhorn-cornes-de-gazelle-1.351682

  • Vetebullen 21 december 2009

    Kan det vara Nordfrikanska Mandelkakor du menar??
    Består nästan bara av mald mandel och florsocker. Är jättegoda och glutenfria

  • Vetebullen 21 december 2009

    Nordafrikanska mandelkakor 20-25 st:

    200 g sötmandel
    1 ägg
    2 1/2 dl florsocker
    1 tsk bakpulver
    finrivet skal av 1 citron

    Gör så här:
    •Sätt ugnen på 175 grader.
    •Kör mandeln i en matberedare.
    •Vispa ägg och 2 dl florsocker poröst. Tillsätt bakpulver, citronskal samt mandel. Rör ihop degen.
    •Forma valnötsstora bollar med en sked. Rulla bollarna i resten av florsockret. Platta ut dom på bakplåtspappret.
    •Grädda kakorna i ugnen i ca 12 minuter. Kakorna ska få lite vacker färg. Låt svalna.

    Testa om det är dessa du menar(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.