Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kallt degspad till bullar?

  • Tiol 3 oktober 2009

    Hej alla matvänner!
    Jag läste just i en artikel att det blir bästa bullarna med kallt degspad, men det stod inget hur man gör med jästen.:( Är det någon som vet? Färsk jäst, torrjäst, eller vad skall man då ha?

    Tydligen så skall den degen jäsa ca 60 minuter för att bli mera aromatiskt eller vad det stod? !? Jag har aldrig hört att man kan ha kallt degspad, och absolut inte i bulldeg.
    Hör av dej OM du vet något om detta. Vore i alla fall kul att prova. :)

    Skall det i så fall vara kylskåpskall, eller ljummen vätska eller ??
    Ha det så gott och ät gärna en eller två goda kanelbullar i morgon, som är Kanelbullens dag.

    Ha det så gott.
    kram//TINA

  • mattjejen 3 oktober 2009

    Hej Tina!

    Jag har inte heller hört talas om kall mjölk till vanliga bullar men när man bakar Rimbobullar har man kylskåpskall mjölk å man bakar ut dom på en gång och får jäsa i två timmar innan gräddning.

    Om man tar kylskåpskall mjölk till vanliga bullar så kan jag tänka mig att man då jäser degen två ggr som vanligt men i ca 1 timme åt gången som du skrev. Och att man låter margarinet kallna också.

    Sen tar man färsk jäst å rör ut med lite av mjölken innan man tillsätter resten av ingredienserna. Till torrjäst så ska ju degvätskan va varmare än 37 grader så det tror jag inte på att använda.

    Vet inte om det här stämmer men hoppas du fått svar på dina frågor.

    Jag tänkte baka bullar i morron(söndag) så jag kke provar med kall mjölk och att det får jäsa längre.

    Lycka till med bullbaket!

    Kram Agneta

  • zonale 4 oktober 2009

    Kalljäst vetedeg ger en annan konsistens på bullarna, något mitt emellan en vanlig bulle och ett wienerbröd. Jag använder kylskåpskall mjölk och rumsvarmt smör och jäser i minst 2 timmar.

  • Mistys 4 oktober 2009

    Har precis tittat på Nyhetsmorgon tv4. Dom bakar bullar och hävdar att bullbak med 37 gradig degvätska är åt skogen. Bagaren som är med rörde ut jästen i kall mjölk. Rörde i mjöl. Lät jäsa 1 timme och knådade sen i det rumsvarma smöret till en smidig deg. Han påstod att degen annars chockjäser och bullarna blir då torra och tråkiga. Sa att proffs bagare alltid gör bullar på det viset.
    Recepten från tv 4 brukar finnas på recept.nu

  • Mistys 4 oktober 2009

    Dom sa precis på tv 4 att om man kör med varmluftsugn ska man sänka temperaturen 20 grader annars får man torra bullar. Så 250 grader i vanlig ugn och 230 i varmluft alltså!

  • mattjejen 4 oktober 2009

    Letade efter receptet på recept.nu men hittade inte det. Men jag provar mig fram, tänkte låta degen jäsa 1 timme å sen får bullarna jäsa 1 timme innan gräddningen. Sen sänker jag nog temperaturen lite på ugnen.

    Då e det bara sätta fart så bullarna blir klara nångång....

  • Mistys 4 oktober 2009

    Skrivet av mattjejen den 4 okt 2009

    Letade efter receptet på recept.nu men hittade inte det. Men jag provar mig fram, tänkte låta degen jäsa 1 timme å sen får bullarna jäsa 1 timme innan gräddningen. Sen sänker jag nog temperaturen lite på ugnen.

    Då e det bara sätta fart så bullarna blir klara nångång....



    Dom har nog inte hunnit lagt ut det än. Recepten från tv4 brukar komma dit under dagen!

  • ewax 4 oktober 2009

    Anv man torrtäst måste degspadet vara varmt. Ca 50 gr tror jag det är.
    Jag föredrar torrjäst för då är det aldrig risk att det man bakar smakar jäst.

  • maithab 4 oktober 2009

    Visst kan man kalljäsa även vetedeg. Förutsättnignen är, som många varit inne på, att det är färsk jäst. Men jag undrar om det räcker med två gånger 1 timmes jäsning...? Hinner det jäsa tillräckligt då? När jag kalljäser morgonfrallor gör jag det under natten, dvs. betydligt längre tid, å andra sidan sker det i kylskåp, det gör ju inte dessa kanelbullar som ni pratar om (antar jag).

  • mariaengstrom 4 oktober 2009

    Jag bakar ALLTID bullar på med kalljäst deg. Har världens bästa recept. Gör alltid dubbel sats i min assistent.

    1400gram mjöl
    1 paket jäst
    200 gram smör
    240 gram socker
    2 ägg
    1 tsk salt
    600 gram mjölk

    Blanda alla ingredienser i assistent, eller knåda själv. Ca 10 min. Låt jäsa till dubbel storlek (ca 2 timmar) baka som vanligt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.