Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalorier i olika kakor?

  • stallperso 8 januari 2010

    Här kan vi kanske ge varanda svar på hur många kalorier det är olika kakor.

    En kolakaka? Inte sirapskaka, utan en:Kolakakor

    Ett havreflarn?

  • stallperso 8 januari 2010

    Låter det rimligt med 220 i kolakakan och ca 50 i ett havreflarn?

  • Gnurf 8 januari 2010

    Det är lite knöligt att räkna ut kalorier utifrån ett recept :) Först måste man omvandla volymenhet till viktenhet (eftersom de flesta kaloritabeller baseras på viktenhet) å sen knacka på kalkylatorn. Här har du iaf en länk till en bra sida med kaloritabeller....

    http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

    220 kalorier/kolakaka låter instinktivt väldigt mycket eftersom det skulle innebära att receptet du visar på 44 kolakakor skulle innehålla totalt nästan 10 000 kalorier (44ggr220) vilket är vääldigt mycket. Nu har jag iofs inte orkat räkna på det...tänkte göra det först men orkade inte börja omvandla deciliter och matskedar osv till gram...:D

    Lycka Till!!

  • jimboz 8 januari 2010

    Är det inte generellt ganska onyttigt med kakor...Att räkna kalorier i godis, snacks och kakor är väl rätt komiskt..Ta 1 st varje gång istället för flera...Då slipper du räkna och oroa dig :)

  • Gnurf 8 januari 2010

    Njae...komiskt är det väl inte. Kakor är gott som tusan. Äpplen är inte riktigt lika gott...men jag väljer ändå äpplen. Åtminstone just nu i några månader....:p

  • jimboz 8 januari 2010

    Dåså ! då har ni tabellen här då ...

    http://www.kaloritabell.com/kaloritabell_kakor_socker.html

  • mariaengstrom 8 januari 2010

    Uppmärksamma gärna Digestive, som folk tror är "nyttiga".

  • jimboz 8 januari 2010

    Sorry om jag lät sarkastisk.Jag sitter på ett gäng överflödskilon i och med Julen och en del kladdkakor som jag gjort och vräkt i mig med gott sällskap..Nu vill jag inte höra talas om kalorier eller onyttigheter....Men vräk på ni..:)

  • stallperso 9 januari 2010

    Tack för alla svar! Jag tar bara en åt gången, så det blev en kolakaka i stället för ett havreflarn, eftersom lillasyrran tycker jag behöver gå upp...

  • smeand 9 januari 2010

    En 14-åring ska absolut inte räkna kalorier eller banta!!! Var aktiv på fritiden och sitt inte stilla framför dator/tv förmycket bara. Var snäll mot dig själv och tyck om dig som du är(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.