Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan man vispa äggsmet för mycket?

  • knyppeltanten 8 februari 2011

    Jag har köpt en ny elvisp, en Bosch Mum med stativ. Jag har bakat två kakor men de sjönk lite i mitten när de kom ut och det brukar inte mina kakor göra så jag funderar på om det kan vara vispningen av ägg och socker i smeten. Den såg väldigt fin och pösig ut men det var svårt att kolla hur den såg ut i en metallbunke och ny slags visp, jag har väl aldrig reflekterat över vispningen förut. Men nu började jag fundera :-)

  • johannes126 8 februari 2011

    hur gjorde du med bakpulvret? vispa du ner det med elvispen?

    Mat och Tips besök min blogg
    http://food-passion-life.blogspot.com

  • knyppeltanten 8 februari 2011

    Jag rörde ner mjölet och bakpulvret (blandat) på lägsta hastighet, jag har ont i händerna så jag har svårt att röra för hand ibland.

  • johannes126 8 februari 2011

    okej okej låter skumt men när jag bakar på mitt jobb vispar jag alldrig med maskin utan vänder ner med en slickepott, alldrig varit med om att äggen kan vispas för mycket

  • knyppeltanten 8 februari 2011

    Då ska jag pröva att röra ner för hand nästa gång, jag har gjort det någon gång förut men jag tycker det kan vara besvärligt att få ned allt mjöl utan att röra mycket då också. Får ta och bättra på tekniken antar jag.
    Ska för den delen pröva dina inkokta kotletter, det lät jättegott det receptet, samt köpa vaniljpulver :-)

  • Cassiopeya 8 februari 2011

    Har hört att man inte ska vispa ägg och socker för mycket när man gör sockerkaka för då sjunker den ihop. Tror det kan vart felet. Du får testa igen och vispa lite mindre :D Lycka till!

  • sikaal 8 februari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 8 feb 2011

    Har hört att man inte ska vispa ägg och socker för mycket när man gör sockerkaka för då sjunker den ihop. Tror det kan vart felet. Du får testa igen och vispa lite mindre :D Lycka till!


    Jag har också blivit lärd att inte vispa för länge. Det stod i min första elvisps manual (60-talet).

  • knyppeltanten 8 februari 2011

    Då kanske jag vispade för mycket, hade något i bakhuvudet att jag hört det men det var mycket långt bak men riktigt då. Får pröva att hålla i vispen och vispa i en plastbunke så den blir lagom och ta tid på det och prova med samma tid i metallbunken som hör till.

  • Cassiopeya 8 februari 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 8 feb 2011

    Då kanske jag vispade för mycket, hade något i bakhuvudet att jag hört det men det var mycket långt bak men riktigt då. Får pröva att hålla i vispen och vispa i en plastbunke så den blir lagom och ta tid på det och prova med samma tid i metallbunken som hör till.


    (Y)

  • littlejohn 8 februari 2011

    Jag vet inte om man kan vispa för mycket, men jag har ett sockerkaksrecept där ägg och socker ska vispas i minst 2 min med elvisp. Det ingår inget bakpulver i smeten, men det blir fluffigt och bra ändå.{cute}

  • Cilla71a 8 februari 2011

    Jag brukade baka åt min gammelfarmor & hon sa alltid att man skulle vispa sockerkaksmeten i minst 30 min & de kakorna blev bra, men det var ju kanske inte en sån hightech till elvisp hon hade iofs. Själv så vispar jag bara till det blir fluffigt & vitt & jag brukar aldrig misslyckas med mina kakor, har en elvisp från början av 90 talet så än hänger den med :D peppar salt ta i trä...

  • knyppeltanten 8 februari 2011

    Skrivet av Cilla71a den 8 feb 2011

    Jag brukade baka åt min gammelfarmor & hon sa alltid att man skulle vispa sockerkaksmeten i minst 30 min & de kakorna blev bra, men det var ju kanske inte en sån hightech till elvisp hon hade iofs. Själv så vispar jag bara till det blir fluffigt & vitt & jag brukar aldrig misslyckas med mina kakor, har en elvisp från början av 90 talet så än hänger den med :D peppar salt ta i trä...


    "Gammelfarmor", då tror jag hon vispade för hand, i alla fall hade hon ett väldigt tålamod :-). Jag har gjort av med flera elvispar under årens lopp (1970-talet), de har antingen slutat vispa eller gått av i plastdelarna i visparna, antagligen har jag haft för hård deg :-) men nu hoppas jag den här MUMmen jag fick i julklapp ska hålla och så slipper jag hålla i den när den har stativ.

  • jbson 8 februari 2011

    Fick tidigt lära mig att ägg & socker skulle vispas läge, ju längre desto godare sockerkaka...
    Har aldrig varit med om att den sjunkit...

    Hihi... tänk va många trick & trix det finns ;)

  • myskusen 8 februari 2011

    VISPA PORÖST!
    Smeten skall Inte vispas längre än 3-4 minuter med elvisp.
    En elektrisk apparatvispar 3-5ggr kraftigare än man gör för hand.
    Vispar man för mycket kan den färdiggräddade kakan sjunka..
    *Ur boken 7 sorters kakor*

  • knyppeltanten 9 februari 2011

    Skrivet av myskusen den 8 feb 2011

    VISPA PORÖST!
    Smeten skall Inte vispas längre än 3-4 minuter med elvisp.
    En elektrisk apparatvispar 3-5ggr kraftigare än man gör för hand.
    Vispar man för mycket kan den färdiggräddade kakan sjunka..
    *Ur boken 7 sorters kakor*


    Oj, då ska jag ta och läsa den boken, jag vispade säkert längre än det.

  • Metbacksfru 9 februari 2011

    Av min gamla farmor o från den dåvarande hemkunskapen i skolan (det var några år sen... o_O) så fick jag lära mig att man inte skulle vispa längre än max 3 minuter när man kör med elvisp. Brukar köra ca 2½ minut och mina mjukkakor blir fina!

  • frokenviol 9 februari 2011

    Har också hört att ett par minuter är max, brukar bara vispa upp socker och ägg, sen blandar jag i resten :D

  • Elisabetheva 11 februari 2011

    Hej!
    En sak som har större inverkan än man kanske tror är om man tar för färska ägg.
    Ju äldre ägg dess bättre och luftigare kaka. Min mormors tårtsmet skall vispas vispas 10 min för hand och jag brukar köra 5 minuter med elvisp och hela vägen tills de vispade äggvitorna skall i.
    Elisabeth

  • jash 11 februari 2011

    Har hört att äggproteinerna/fibrerna går sönder om man vispar för länge. Har dock inte hört om någon gräns för vispning...

  • carmarino 11 februari 2011

    Läste någonstans att man skulle börja med att vispa på högsta hastighet, sedan minska till mellanhastighet och avsluta med att vispa på lägsta hastigheten, för att få in luft i smeten. Beroende på recept så brukar jag köra två minuter på högsta, en halv minut på mellan och en halv minut på lägsta. Det funkar bra. Fast när jag gör mosskaka - som ska vispas länge - så kör jag 2,5 minuter på högsta, 1 minut på mellan och 0,5 minut på lägsta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.