Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kanelbulle-fyllning. Hur får man de så saftiga som köpta?!

  • LaJefa 4 november 2008

    Blanda mandelmassa, finhackad mandel, grädde och vaniljsocker till en jämn bredbar smet. Supergoda bullar blir det...och som ovanstående redan har sagt...inte för hård deg (så lös som möjligt...så länge det går att baka ut den) och mycket smör.

    Lycka till!

  • Wienna 4 november 2008

    På de flesta konditorier och Caféer har de mandelmassa i :)
    Jag testade även detta och de blev mycket godare!!

  • Feffy 6 november 2008

    För flera år sen lärde sig min mamma att man skulle få saftigare lussebullar med mandelmassa i degen. Så nu för tiden har jag mandelmassa i degen när jag bakar alla sorters bullar. Sen snålar jag inte med fyllningen.

    Massa mängder med smör. Lägger allt i en bunke, smör, socker, kanel, vaniljsocker och lite kardemumma (har det även i degen). Vispar sen samman allt och brer ut ett tjockt lager på den utkavlade degen.

  • Okänd 6 november 2008

    remons:
    5000 mandelmassa
    1000 vaniljkrämspulver
    1000 vatten
    3000 smör (mjukt, ej smält)

    blanda ihop mandelmassan, vaniljkrämspulvret och vattnet med en elvisp. När det är ihopblandat någorlunda så har man i lite smör i taget.
    vill man ha kanel i blandar man i det sist.
    för kardemummabullar så tar man den osmaksatta remonsen har på den (snåla inte) strör över krossade(!!!), ej malda, kardemumma kärnor och lite florsocker.

    perfa!(Y)

    nån annan får göra omvanlingen till en lite mer användbar mängd... :p

  • azlan_lena 6 november 2008

    Fyllningen i Köpta kanelbullar innehåller malda Aprikos kärnor .....

    Jag låter alltid Smöret stå framme så det har mjuknat , sedan gäller det att inte vara snål ....
    Snålvattnet skall rinna den som mumsar i sig bullarna , vad det än är i dom .

  • KramisGumman 6 november 2008

    :D
    Andvänder oxå mandelmassa i min deg med kanel smör och socker...men har även testat Nutella.....Det gillade iaf sonen mer än de med mandelmassan....

  • busan49 7 november 2008

    riven mandelmassa över smör o kanel/sockret det blir super gott o saftigare

  • kiin 8 november 2008

    Prova att innan du sätter bullarna i ugnen pensla med ägg och så mycket pärlsocker som bara får plats ovanpå! Pärlsockret lägger sig som ett lock på bullen och fyllningen går ut i degen och du får en saftigare bulle! Lägg gärna bullarna i bullformar så de hålls på plats!

  • TheFoodMethod 2 oktober 2012

    Tack allihopa för alla era insikter om hur man gör god fyllning! Jag har lärt mig en massa av er. Jag har testbakat lite och slutligen hittat till ett kanelbullerecept som är supergott och producerar kanelbullar som linknar de man köper från bagerierier i viss mån... Jag skulle verkligen uppskatta era synpunkter på receptet. Kommentera gärna här eller direkt på sidan:
    http://www.thefoodmethod.com/?view=sidebar#!/2012/10/the-perfect-swedish-cinnamon-roll.html

  • vibekke 4 oktober 2012

    De köpta kanelbullarna (hos bagaren) innehåller oftast en fyllning som kallas för Remonce eller Borgmästarmassa, säger min man som är dansk bagare - så fyllningen heter kanske något annat på svenska men här är ett enkelt recept på den:

    50 gr smör/bakmargarin
    50 gr socker
    50 gr marcipan
    kanel efter smak.

    Vispas med elvisp till en mjuk, smörbar massa. Spara inte på fyllningen.

  • TheFoodMethod 4 oktober 2012

    Hej vibekke,
    Det låter som om skillnaden mellan fyllningen i mit recept och det du skrev är att det har mindre mandel och mer socker (eftersom marsipan består både av socker och mandelmjöl). Jag får expirementera vidare med proportionerna. Dock gillar jag verkligen mandel...

    Skrivet av vibekke den 4 okt 2012

    De köpta kanelbullarna (hos bagaren) innehåller oftast en fyllning som kallas för Remonce eller Borgmästarmassa, säger min man som är dansk bagare - så fyllningen heter kanske något annat på svenska men här är ett enkelt recept på den:

    50 gr smör/bakmargarin
    50 gr socker
    50 gr marcipan
    kanel efter smak.

    Vispas med elvisp till en mjuk, smörbar massa. Spara inte på fyllningen.

  • vibekke 4 oktober 2012

    Skrivet av TheFoodMethod den 4 okt 2012

    Hej vibekke,
    Det låter som om skillnaden mellan fyllningen i mit recept och det du skrev är att det har mindre mandel och mer socker (eftersom marsipan består både av socker och mandelmjöl). Jag får expirementera vidare med proportionerna. Dock gillar jag verkligen mandel...

    Mannen skrattar och säger att det ska vara det som på danska kallas för råmarcipan - dvs massa med extremt lite socker.
    Lycka till - ska nu gå ut och äta mina ljumma bullar - KANELBULLENS DAG - mums.

  • TheFoodMethod 4 oktober 2012

    Hej igen vibekke,

    Då låter det som om receptet har samma fyllning trots allt. Tack for att du följde upp. Vad är din åsikt angående typen av socker? Ska det vara florsocker eller vanligt socker?

    Råkar du veta vad för deg de flesta bagarna använder också? Ingredienser och propotioner? (Den frågan bör nog helst besvaras under tråden "Goda kanelbullar?" istället eftersom den har att göra med deg.)

    Hälsningar,
    Anna

    Skrivet av vibekke den 4 okt 2012

    Skrivet av TheFoodMethod den 4 okt 2012

    Hej vibekke,
    Det låter som om skillnaden mellan fyllningen i mit recept och det du skrev är att det har mindre mandel och mer socker (eftersom marsipan består både av socker och mandelmjöl). Jag får expirementera vidare med proportionerna. Dock gillar jag verkligen mandel...

    Mannen skrattar och säger att det ska vara det som på danska kallas för råmarcipan - dvs massa med extremt lite socker.
    Lycka till - ska nu gå ut och äta mina ljumma bullar - KANELBULLENS DAG - mums.

  • boz1965 4 oktober 2012

    Och det ska såklart vara SMÖR - äkta smör. Margarin borde bannlysas på livstid från allt vad bakning heter.

  • Majsanlar 12 oktober 2012

    Mandelmassa i fyllningen, absolut! Krossad kardemumma i degen, självklart! Den malda smakar på ett helt annat sätt. Har provat Fares kanel och äppelbullar som han gjorde i programmet GoKväll. Riktigt goda! Receptet finns att hämta på SVT.

  • mintkvakan 13 oktober 2012

    Jag fyller mina bullar med nästan samma fyllning som till drömtårta, enda skillnaden är att jag öser ner en massa vaniljsocker i fyllningen så jag inte får den smöriga smaken. :)

    Och sen som alla andra säger... Snåla inte med fyllningen!

    //Mintkväkan

  • FiaBerg 20 oktober 2012

    Mandelmassa är knepet tror jag med. En riktigt god variant är mandelmassa med smör+vaniljsocker. Och jag gör alltid minst 1 1/2 sats av fyllningen.
    Dom godaste bullarna jag har ätit blev jag bjuden på på mitt gamla jobb, bakerskan där sade att hon hade i ägg i degen och det var därför.. Testade det en gång men märkte ingen skillnad. Får kanske prova igen, länge sedan jag bakade kanelbullar överhuvudtaget.

    Förresten, nu när det snart är luciatider, ta lussebulledeg, med saffran förstås, och gör fyllningen mandelmassa+smör+vanilj. SÅ gott. Blev inspirerad av pågen saffransbullar när jag testade det. Och man behöver ju inte så många tråkiga lussekatter som det blir av en sats heller ;-)

  • TheFoodMethod 8 november 2012

    Jag prövade med pecannötter istället för mandel i fyllningen och det blev supergott och saftigt. För att göra dem mer smakrika la jag i ingefära, muskotnöt, kryddpeppar och farinsocker också. Det blev nästan lite julkänsla över bullarna på grund av kryddningen. Dock hade jag ingen saffran i degen som jag just såg att FiaBerg föreslog. Gula blev de ändå eftersom jag hade lite pumpapuré i degen.

    Om ni vill göra riktigt saftiga kanelbullar så kanske det är värt att pröva att lägga på en saftig glasyr på bullen. Det är ju inte traditionellt svenskt, men otroligt gott.

    Här finns lite bilder och recept på de kryddigga kanelbullarna med krämig glasyr på:
    http://www.thefoodmethod.com/2012/10/spicy-cinnamon-buns-with-pumpkin.html

  • rostok 14 november 2012

    Jag hackar först mandel i vår "lilla" köksmaskin, sedan har jag i rumstemperetat smör, kanel, vamiljsocker (hemgjort av ekologiskt florsocker och det som blir kvar när jag använt ekologisk vanilj) samt socker. Jag har inga exakta mängder, men till drygt 1 liter degvätska tar jag en påse mandel, nästan ett paket smör och några dl, kanske 3-4 socker.

  • Hooon 14 november 2012

    Som andra redan skrivit så är de mandelmassa. Har jobbat i bageri och när den färdiga remonsen var slut gjorde vi egen på smör mandelmassa kanel och lite kardemumma. De smaka precis som alla andra köpte bullar. Och de gör jag även när jag bakar hemma, de är därför alla gillar mina bullar så mycket :) för fyllningen fortfarande är kletig

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.