Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kanelbullefrågor plus lite andra...

  • marielotta 1 oktober 2009

    Hej,
    har ställt dessa frågor hos Fråga Bagaren, men tänkte att ni kanske också vet...Ja, många frågor blev det, men hoppas ni har lite ork och lust att svara på dem.
    Ha en bra dag.
    hälsn. Lotta

    Tänkte använda mig av 5 dl vätska.

    1. Blir det bättre bullar om jag blandar mjölk och grädde 50/50?
    Vilken skillnad blir det?

    2. År det fördelaktigt att blanda kesella i degen?

    3. Har sett att det finns något recept som har 2 pakt jäst (100g)
    Varför väljer man att ha 2 pkt? Vilken effekt får detta?

    4. Har också sett att det är olika jästider. Hur länge är det mest optimala att jäsa?

    5. Vet du om det är skillnad på vetemjöl märkena som finns i affärerna?
    Någon som är "bättre" än den andra?

    6. Bör man ha olika mjölsorter beroende på vilka bullar/kakor man bakar?
    Vilken sort till kanelbullar?
    Vilken sort till småkaka?

    7.vilken jäst bör man använda till kanelbullar? den vanliga eller söta.

    8. Har sett att det finns recept där man ska ha ett ägg i, vilken funktion och fördel har detta för det färdiga resultatet?

  • bubblemint 2 oktober 2009

    Är ingen expert men kan dela med mig av mina egna erfarenheter

    1. Har inte testat, fetthalten blir ju högre men frågan är om det är nödvändigt eftersom du antagligen kommer använda ganska mycket smör både i degen och fyllningen. men använd gärna standard mjölk iaf

    2. Kesella i matbröd gör att brödet håller sig färskare längre och smular inte lika mycket, borde väl vara samma sak men bullar

    3. Kan det varit dubbla receptet? kan inte se nån fördel med det annars.

    4. Det beror helt och hållet på hur varmt du har i ditt kök osv. En bra regel är att kolla hur degen ser ut istället för att bara gå på tiden. Degen ska vara ca dubbelt så stor.

    5. Vet tyvärr inte, skulle tro att vanligt vetemjöl är det bästa

    6. extra fint vetemjöl kan kan anväda till småkakor om man vill. Vetemjöl special är bra till bröd.

    7.den söta eftersom du gör en söt deg

    8. Ägg gör väl degen rikare/fetare.

    Jag är som sagt ingen expert men ett tips är att hålla sig ganska nära grundreceptet, då vet man att det blir lyckat :)

    Okej jag har en fråga angående fyllningen. När jag bakar så flyter fyllningen in och blandar sig men själva degen (i ugnen alltså), vad ska man göra åt det? och vilken är er godaste fyllning?

  • marielotta 2 oktober 2009

    Hej,
    och tack för dina svar.
    Min godaste fyllning är smör, vaniljsocker, strösocker. Gillar vaniljsmaken.
    Fast kanel är ju inte så dumt heller(H)
    hälsn. Lotta

  • mattjejen 2 oktober 2009

    Hejsan!

    När jag bakar bullar så brukar jag använda gammaldags mjölk, vit baksirap ist för socker, vanligt margarin, jäst för söta degar å Ramlösas vetemjöl (räcker länge eftersom den finns i 5 kg påse). Sen följer jag receptet som står på påsen.

    Till fyllning brukar jag ha margarin, strösocker, vaniljsocker å kanel...

    Jag bakade bullar till min brorsdotter dop för nåt år sen å alla tyckte bullarna va så goda så min svägerska gick runt å tog upp beställningar bland gästerna... sen behövde jag inte va sysslolös:p

    Prova dig fram å lycka till me bullbaket!

  • marielotta 3 oktober 2009

    Tack för tipsen.
    Ska prova sirap...gammaldagsmjölk har jag provat tidigare, men jag märker ingen större skillnad, men den finns där kanske ändå...borde göra det iallafall.
    Ska kolla Ramslösas vetemjöl.
    Vad roligt när det man gjort blir så uppskattat som dina bullar på dopet :)
    hälsn. Lotta

  • Smulanneli 3 oktober 2009

    Min mormor, som arbetat på bageri när hon var ung, använde alltid dubbelt så mycket jäst till vetebröd mot vad det stod i receptet. När sedan jästen för söta degar kom, gjorde hon inte det längre. Kanske har det med "jäskraften" att göra?

  • marielotta 6 oktober 2009

    Har inte provat jäst för söta degar, men tänker göra det när jag bakar vetebullar nästa gång....tror jag gör det idag eller imorgon :)

  • bubblemint 7 oktober 2009

    hur blev resultatet?

    jag blev sugen på bullar nu, missade nämligen kanelbullens dag.. funderar på att baka amrekanska kanelbullar, samma grundrecept fast fyllningen består av Muscovado socker istället för vitt (och man kan även ha typ pecan nötter) och sen creamcheese icing ovan på! :D

  • mattjejen 7 oktober 2009

    Mina bullar blev godkända av dom som smakat dom(Y)...

    Provade baka på ett lite nytt sätt... tog fram mjölk å margarin så det blev rumstempurerat, löste jästen i lite mjölk å hade i allt utom margarinet, körde en stund i assistenten å sen klicka jag i margarinet lite i taget.... Sen fick det jäsa drygt en timme å efter utbakningen jäste dom ungefär lika länge... Degen blev lite kladdigare än vanligt men hade i lite mer mjöl så gick det bra...

    Hälften av bullarna gav jag bort i present... Det e mkt uppskattat... Hörde att han ätit upp hälften av bullarna redan:o

  • SpicySpicy 7 oktober 2009

    Jag är ingen bagare men jag kan ge lite tips!
    Kesella tycker jag inte behövs i degen eftersom man använder massa smör i fyllningen, men däremot brukar jag tillsätta två ägg för en hel sats. Det gör mycket fluffigare bullar.
    Bakar du i en stor maskin så låt degen läsa läänge! Minst en och en halv timma. Mitt sista tips är att stressa aldrig när du bakar bullar. Försök inte att halvera jästiden eller liknande. Då smakar bullarna deg och jäst. Lycka till :) /Lisen

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.