Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kladdiga brownies...

  • dilba2 24 november 2008

    Hejsan jag ska laga en god chokladdessert till ca 40 pers, jag tänkte förbereda allt dagen före så jag slipper stressen.
    Är det någon som vet om jag tex, bakar brownies, eller kladdiga muffins om dom håller sig lagom kladdiga även om dom stoppas i kyl över natten?
    Vill ej att dom ska kännas för kompakta.
    Jag vill att det ska smaka nybakt och lite kladdigt/krämigt.
    Tar gärna emot tips på BRA recept som håller "kladdmåttet" även om det stoppas i kyl :p

  • XYZ 24 november 2008

    Ur långpannans lov..Suverän kaka som SKA göras minst en dag innan den skärs upp.
    Skärtorsdagskaka
    300g smält smör
    4½dl socker
    3 ägg
    1½ dl kakao
    3 dl mjöl
    2 msk vaniljsocker
    1½ tsk bakpulver
    Glasyr:
    2 dl vispgrädde
    2 tsk sirap
    100g mörk blockchoklad
    2 dl socker
    100 g smör

    Blanda allt till botten-bred ut på bakplåtspapper i långpanna-grädda 175°C i 15-20 min. Låt svalna
    Glasyr:Blanda grädde socker sirap o blockchoklad i kastrull,koka under omrörning i 15-20 min.
    Ta av kastrullen från värmen o vispa i smöret. Bred över kakan o in i kylen.
    Tips till långpannefans-ÖB har bakplåtspapper på rulle som är bredare än långpannan-
    inget kladd att diska o kakan blir lätt att flytta.

  • dilba2 24 november 2008

    Tack! Den där kakan lät mycket god och smart! Ska verkligen göra den :)
    Äter man den bara som en vanlig kaka med händerna? Eller tror du det blir gott att spritsa på en klick grädde ocn pynta med någon fin frukt (ex Physalis) så att man äter den mera som en bakelse? Eller blir det för mycket?
    (Y)
    Tack igen!

  • XYZ 24 november 2008

    För mycket är alldeles underbart, hade med en långpanna till jobbet på min födelsedag och serverade med inkokta päron, vaniljglass och vispgrädde. Men den funkar bra även som kaka till kaffet även om fat och sked är att rekommendera.
    Orkar nån lägga in recepet är det bra-den är verkligen kanon.

  • dilba2 24 november 2008

    :D
    Tack igen, så sant så sant, för mycket ÄR underbart:D
    Då blir det grädde till. Mums!
    :p

  • elpatron 24 november 2008

    hur gör man OKLADDIGA?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.