Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kladdkaka

  • axelacke 27 januari 2013

    Är det någon som har tips hur jag kan smaksätta min kladdkaka. Mvh/Axel :)

  • _Kockfan_ 27 januari 2013

    Skrivet av axelacke den 27 jan 2013

    Är det någon som har tips hur jag kan smaksätta min kladdkaka. Mvh/Axel :)





    whisket, björnbär eller min favorit chili

  • axelacke 28 januari 2013

    Det lät gott med chili i, det måste jag prova! :)

  • Anderstam 28 januari 2013

    Skriv kladdkaka och sök på MK.
    Då får du 688 olika idéer. {eat}

  • Amika 28 januari 2013

    Jag tycker om att smaksätta min med lite sirap och kanel. Det är gott ihop med choklad.
    Sen brukar jag inte ha kakao i min kladdkaka, utan jag tar ca 150g vanlig choklad, alltså chokladkaka och så hackar jag den fint och häller ner i smöret när det är smält. Så rör jag om tills all choklad är smält och blandas med smöret. Sedan häller jag ner det i socker och ägg blandningen som jag vispat innan jag smälte smöret och blandar försiktigt. Sedan har jag i mjölet, sirapen och kanel och rör till en smet och häller i form och gräddar i ugnen.

  • axelacke 28 januari 2013

    Tack för tipsen, har fått massor med insperation inför nästa bak!

  • bjoli198 28 januari 2013

    en liten kapsyl med rom eller konjak borde funka... kanske "romrussin" dvs russin som fått ligga och dra i rom

  • axelacke 28 januari 2013

    Tack för alla spännande tips, fortsätt gärna! ;)

  • Tussilago_Flikkan 28 januari 2013

    Smaksätt med citroncest och riven färsk ingefära! :D sååå gott i en riktigt mörk, ej för söt kladdkaka...

  • axelacke 28 januari 2013

    Tack, del lät super!

  • boz1965 28 januari 2013

    Choklad och chili är smaker som brukar "gifta sig" bra.

  • Kollektivet 29 januari 2013

    Jag brukar smöra formen lite lätt och så hälla i kokosflingor som man skakar runt så att formen blir 'bröad' med kokos, det blir sinnessjukt krispigt och gott! Tycker redan i förväg att kanten är det godaste på kladdkakan men på det här sättet blir den ÄNNU godare {clap}. För lite mer spännande smak kan man blanda ihop kokosen med lime eller citronsaft och/eller skal innan man strör formen.

    För en extra-super-smaskig kladdkaka och ta ännu ett steg till tänker jag att man kan gegga på en glasyr?! Tillexempel som på morotskaka? Det ska jag iaf testa nästa gång :) Här är en jag gillar på morotskaka iaf http://valrossenochmushjorten.blogspot.se/2013/01/morotskaka.html

  • bigganv 29 januari 2013

    Blanda i ett gäng after-eight-bitar i smöret när det smält.
    Lägg också på några bitar när det är ca 5 min. kvar. Smaskigt!

    Du kan också bre på nutella eller liknande när den är färdig! Också jättegott!

  • axelacke 29 januari 2013

    After-eight, min favorit, varför har jag alldrig tänkt på det? Tack för tipset!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.