Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kladdkaka hjälp!

  • Scaniatrollet 1 april 2010

    Ska göra kladdkake-bak till systers 30 års firande!Tänkte att ja skulle baka i långpanna.Någon som vet på ett ungefär hur många gånger man dubbla smeten för att få en hyfsat tjock kaka???(Y)

  • flibben 1 april 2010

    Jag har ett recept för långpanna från morsan som är riktigt vasst, har inte lagt till det än här på matklubben, men ska nog göra det nu, lägger in en länk om ett tag och jag lovar att du kommer bli riktigt nöjd ifall du testar det :)

    *teasing*

  • Karamelli 1 april 2010

    Hejsan!
    När jag gör om ett recept från en "vanlig" form till en långpanna brukar jag ta receptet x 2,5.
    T ex
    1dl mjöl blir 2,5dl,
    2 tsk socker blir 5 tsk
    osv...

    Mvh Petra

  • mattjejen 1 april 2010

    Den här kladdkakan brukar vi göra ganska ofta, den blir superbra å smaskig{eat}
    Kladdkaka till många

  • flibben 1 april 2010

    Hm, får vänta med att lägga upp receptet på MK, men här är det iaf!

    Kladdkaka med valnötter i långpanna 2002-08-26 ewa

    6 ägg
    9 dl socker
    2 msk vaniljsocker
    3 kdm salt
    1,8 dl kakao
    4 ½ dl mjöl
    300 g smält smör
    150 gr valnötter (3 påsar)

    GrovHacka och rosta valnötterna i stekpanna.
    Blanda samman alla ingredienserna.
    Häll i smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna.
    Grädda i 150-175 grader ca 15-25 minuter.
    Låt svalna, skär i rutor.

    Hur länge du ska ha den i ugnen beror lite på, har du en extra bred spis så blir tiden kortare, ju högre temperatur desto kortare tid osv. Var med och testa med en sticka i mitten, det ska vara lite kladdigt i mitten av kakan.

    Lycka till!

  • The_mama97mia 1 april 2010

    Mums vad det låter gott med valnötter i!

  • LeyKay 2 april 2010

    Gör dubbel sats av receptet om du vill ha en tunn kaka annars gör trippel så blir den tjockare och saftigare

  • vitchokladkaka 6 april 2010

    jag brukar ta och göra en tredubbel smet när jag ska göra i långpanna:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.