Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kladdkaka med bakpulver

  • smulpajen1 9 februari 2013

    Hej allihop!

    Har noterat att vissa recept på kladdkakor (både varianter med kakao och de med blockchoklad) innehåller bakpulver.

    Har aldrig provat ngn variant med bakpulver men jag undrar om ni gjort det? Och i så fall om detta har ngn funktion och i såfall vilken..?

    /Nyfiken:)

  • Kollektivet 10 februari 2013

    Hej! Jag har aldrig testat något kladdkakerecept med bakpulver och kan inte tänka mig att det på något sätt skulle vara bättre än utan?? Vet inte hur det är med dig, men jag vill i alla fall ha min kladdkaka kladdig och lite seg så då känns bakpulver mest överflödigt ;)

    Har hunnit testa ett par olika recept under åren, men det slutar alltid med att jag återvänder till ett; en favorit som hängt med så länge jag kan minnas. Iofs är de flesta väl ganska lika, men här är iaf receptet på min favoritkladdkaka, utan bakpulver:

    2 ägg
    3 dl socker
    1-1,5 dl vetemjöl
    100 g smör/margarin
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1 nypa salt

    Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt vetemjöl. Smält smöret och blanda ner. Tillsätt kakao, salt och vaniljsocker. Grädda i 200 grader, 20 minuter mitt i ugnen.

    Lyxa till det; Smörj formen och 'bröa' med kokosflingor innan du häller i smeten. --> Superkrispig kant!

  • Virvlande 10 februari 2013

    Det beror nog på vad du vill ha för sorts kaka. Med bakpulver blir den lite mera "sockerkakig" istället för den smetiga, mer kompakta kladdkakan. De mest tillagade delarna blir lite luftigare och kakan blir högre, annars har jag inte märkt någon större skillnad. Det kan vara svårare att få den kladdig, man får passa lite mer på den. Det är i alla fall min erfarenhet, men jag föredrar att ha utan bakpulver. Det är ju en kladdkaka, inte en sockerkaka! (Y)

  • bakakaka 10 februari 2013

    Har aldrig bakat kladdkaka utan bakpulver. Använder alltid samma recept. Den är definitivt varken luftig eller sockerkakig. Det är kladdig så den nästan rinner och det beror på att den inte står i ugnen så länge. I den jag brukar göra är det mörk choklad och inte kakao, kanske det är det som är skillnaden.(Y)

  • Annrh 11 februari 2013

    Skrivet av Kollektivet den 10 feb 2013

    2 ägg
    3 dl socker
    1-1,5 dl vetemjöl
    100 g smör/margarin
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1 nypa salt

    Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt vetemjöl. Smält smöret och blanda ner. Tillsätt kakao, salt och vaniljsocker. Grädda i 200 grader, 20 minuter mitt i ugnen.

    Lyxa till det; Smörj formen och 'bröa' med kokosflingor innan du häller i smeten. --> Superkrispig kant!



    Jag använder nästan samma recept och har gjort sen jag var typ 12 år... går alltid tillbaka till detta. Men jag har 1,5 tsk vaniljsocker och sen gräddar jag den långt ner i ugnen i bara 160 grader men i 35 minuter. Då blir den lite mer knäckig vilket jag tycker är väldigt gott! :)

  • smulpajen1 12 februari 2013

    Tack för era svar=)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.