Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kladdkaka med smält vit choklad?

  • mysss 8 april 2009

    Hej!
    Jag har ett recept på kladdkaka med kakao som jag brukar göra och som alltid blir superbra, har fått det från Aftonbladet.
    Och nu till påsk vill jag göra samma fast med vit choklad.
    Men jag är ju verkligen ingen bagare eller så så jag jar ingen aning om det skulle funka.

    Undrar om någon här kanske vet, eller redan har provat?

    Det receptet jag brukar använda är detta:

    100 g smält smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    1 nypa salt
    4msk kakao
    1 näve mini marshmellows
    ca 30 g mörk hackad choklad..

    Det är alltså den med kakao, men om jag bara vill ha vit choklad, tror någon här att det skulle gå med smält vit choklad då? Och i så fall hur mycket?
    Kakao är ju pilver som i och för sig smälter i värmen men det är väl mycket starkare än vit också?
    Kommer även kanske byta den mörka hackade chokladen till vit.

    Jag vet ju att man faktiskt kan testa sig fram, men jag tycker det är lite onödigt att förstöra så goda saker om någon nu vet att det inte skulle funka =)

    Tacksam för svar!

  • Gnurf 8 april 2009

    Om du går in och söker på Recept: "vit kladdkaka" så poppar det upp 33 träffar. Där kan du kanske få lite hjälp...(Y)

    http://www.matklubben.se/recept/?show=search&action=detailed&dkey=vit+kladdkaka&df=&dr=&dk=&dfe=&di=&dp=&dimage=

    Själv är jag inte så förtjust i vit choklad...använder det nästan aldrig förutom ngn gång i kombination med friska frukter med fräschör. Tycker vit choklad är alldeles för söt och upplevs som "fet" i munnen. Personligen drar jag mer åt det ännu mörkare hållet...brukar förstärka mina chokladkakor med starkt kaffe för att få lite drag under galoscherna....:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.