Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kokosbollar (chokladbollar)

  • 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria

  • Natta 25 juli 2007

    Hejsan! Jag har ett mycket bra recept på chokladbollar! :)
    Ingredienser:
    100 g margarin
    1½ dl socker
    3 dl havregryn
    1 msk vaniljsocker
    2 msk kakao
    1-2 msk kaffe

    Gör såhär:
    Vispa först margarin och socker pösigt, helst med elvisp eller assistent. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och rör en stund. Rulla sedan bollar av smeten (valfri storlek) och rulla dem sedan i kokos eller pärlsocker.

  • Lind 25 juli 2007

    Natta, skriv detta som ett recept här på Matklubben så att alla andra kan få ta del av detta recept.

    // Micke

  • 22 december 2007

    tack jag tyckte att du har skrivit mycket bra recept(Y)

  • 22 december 2007

    // Micke[/
    du e gulig

  • 22 december 2007

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria

  • Suddisen 21 januari 2008

    Håller med mrsc51

  • Svesse60 21 januari 2008

    Såna kommentarer kan vi vara utan! :@

  • tina62 21 januari 2008

    Personligen tycker jag att man inte ska kunna skriva i våra forum som gäst utan bara titta omkring bland recepte.
    Ska man skriva så får man bli medlem.
    Så är det tycker jag på de flesta forum eller klubbar.

  • MammaModesty 21 januari 2008

    Skrivet av tina62 den 21 jan 2008

    Personligen tycker jag att man inte ska kunna skriva i våra forum som gäst utan bara titta omkring bland recepte.
    Ska man skriva så får man bli medlem.
    Så är det tycker jag på de flesta forum eller klubbar.


    håller med dig.... (Y)

  • Suddisen 21 januari 2008

    Det var en bra ide tina62

  • tuden 21 januari 2008

    Jag håller med tina62

  • 21 januari 2008

    jag älskar chokladbollar (L)

  • 21 januari 2008

    jag älskar smör med s:)

  • 21 januari 2008

    hejhej jag typ tycker om kokosbollar(H)

  • 21 januari 2008

    jag älskar chokladiiis(H)

  • Gonta 21 januari 2008

    tina62 låter bra tycker jag med(Y)

  • Penne 15 februari 2008

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria


    Jag har ett recept på "riktiga" chokladbolar som jag har fått från min bagar-lillesyster. Som förövrigt kom 3a i en bagartävling i estland igår. *skryt, skryt*!! Mycket goda!

    200 g socker
    200 g smör

    50 g kokosfett (smält och svalnat)
    200 g havregryn
    40 g kakao
    0,4 dl vatten
    smaka av med kaffe och vaniljsocker (1-2 tsk)

    Smält choklad (jag vet inte hur mkt, kanske 200 g?)
    kokosflingor

    Rör ihop smör och socker. Blanda havregryn och kakao med socker och smör blandningen. Tillsätt kokosfett under omrörning. Tillsätt vatten umnder omröring.Ha i vaniljsocker och kaffe. Bred ut smeten på bakplåtspapper och låt stå svlat. Rulla bollar av smeten. Låt stå kallt.

    Smält choklad i vattenbad. Doppa handflatorna i detta och rulla sedan bollarna hastigt mellan händerna. Doppa i kokosflingor. (Det är ganska varmt, man kan pensla på chokladen i händerna så blir det inte riktigt lika hett.)

  • 16 februari 2008

    Skrivet av sussie755 den 15 feb 2008

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria


    Jag har ett recept på \"riktiga\" chokladbolar som jag har fått från min bagar-lillesyster. Som förövrigt kom 3a i en bagartävling i estland igår. *skryt, skryt*!! Mycket goda!

    200 g socker

    200 g smör

    50 g kokosfett (smält och svalnat)
    200 g havregryn
    40 g kakao
    0,4 dl vatten
    smaka av med kaffe och vaniljsocker (1-2 tsk)

    Smält choklad (jag vet inte hur mkt, kanske 200 g?)
    kokosflingor

    Rör ihop smör och socker. Blanda havregryn och kakao med socker och smör blandningen. Tillsätt kokosfett under omrörning. Tillsätt vatten umnder omröring.Ha i vaniljsocker och kaffe. Bred ut smeten på bakplåtspapper och låt stå svlat. Rulla bollar av smeten. Låt stå kallt.

    Smält choklad i vattenbad. Doppa handflatorna i detta och rulla sedan bollarna hastigt mellan händerna. Doppa i kokosflingor. (Det är ganska varmt, man kan pensla på chokladen i händerna så blir det inte riktigt lika hett.)


    TACK SÅ MKT ASSÅ xD Ska baka det med engång^^

  • markus 16 februari 2008

    Skrivet av sussie755 den 15 feb 2008

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria


    Jag har ett recept på "riktiga" chokladbolar som jag har fått från min bagar-lillesyster. Som förövrigt kom 3a i en bagartävling i estland igår. *skryt, skryt*!! Mycket goda!

    200 g socker
    200 g smör

    50 g kokosfett (smält och svalnat)
    200 g havregryn
    40 g kakao
    0,4 dl vatten
    smaka av med kaffe och vaniljsocker (1-2 tsk)

    Smält choklad (jag vet inte hur mkt, kanske 200 g?)
    kokosflingor

    Rör ihop smör och socker. Blanda havregryn och kakao med socker och smör blandningen. Tillsätt kokosfett under omrörning. Tillsätt vatten umnder omröring.Ha i vaniljsocker och kaffe. Bred ut smeten på bakplåtspapper och låt stå svlat. Rulla bollar av smeten. Låt stå kallt.

    Smält choklad i vattenbad. Doppa handflatorna i detta och rulla sedan bollarna hastigt mellan händerna. Doppa i kokosflingor. (Det är ganska varmt, man kan pensla på chokladen i händerna så blir det inte riktigt lika hett.)


    Skulle försöka doppa chokladbollarna istället för händerna.... Lite arrak eller punch skadar inte, men bara inte det blir för mycket

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.