Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kokosbollar (chokladbollar)

  • MrsC 16 februari 2008

    Skrivet av tina62 den 21 jan 2008

    Personligen tycker jag att man inte ska kunna skriva i våra forum som gäst utan bara titta omkring bland recepte.
    Ska man skriva så får man bli medlem.
    Så är det tycker jag på de flesta forum eller klubbar.


    Absolut, mycket bra. (Y)

  • Okänd 16 februari 2008

    Är det yngre förmågor som larvar sig????

  • Majvivan 18 februari 2008

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria

  • Gnagett 18 februari 2008

    Håller med om att foruminlägg ska bara kunna skrivas av medlemmar!

  • anluk 18 februari 2008

    Det är en del barnsliga personer som brukar vara inne på klubben har upptäckt det tidigarel..... Chokladbollarna eller negerbollar som jag ff säger verkar jättegoda Sussie.

  • zizzi08 18 februari 2008

    (Y) Dom var jätte goda gjorde dom till barnen i lördags!!

  • celice 18 februari 2008

    :D Håller med tina62, ta bort möjligheten för gäster att skriva i forumet, den skiten som vissa gäster skriver kan vi vara utan...............:@ Låt dom titta på våra recept men inget mera.(Y)(Y)

  • Majvivan 18 februari 2008

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria

  • Majvivan 18 februari 2008

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria

  • 18 februari 2008

    Skrivet av zizzi08 den 18 feb 2008

    (Y) Dom var jätte goda gjorde dom till barnen i lördags!!

    gjorde dom i lördags och dom var väldigt bra, man ska helst pensla dom med choklad och inte doppa, sen ska man snabbt rulla dom i kokosen
    PS:mindre kakao skulle va bra^^

  • hansdotter 18 februari 2008

    Hej!
    Håller med om att kommentarerna är helt onödiga. Men det är tur att kommentarerna kommer från gäster och önskvärt är väl ändå att dessa inte blir medlemmar? Så slipper vi sådant språkbruk bland klubbmedlemmarna? Alla i klubben är alltid så trevliga och omtänksamma.
    Om man inte kan uppföra sig så ska man inte ge sig in i en klubb över huvudtaget.
    Det bästa vore förstås som tina62 föreslår- att gäster ej ska kunna skriva i forumet alls.

  • Penne 18 februari 2008

    Skrivet av markus den 16 feb 2008

    Skrivet av sussie755 den 15 feb 2008

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria


    Jag har ett recept på "riktiga" chokladbolar som jag har fått från min bagar-lillesyster. Som förövrigt kom 3a i en bagartävling i estland igår. *skryt, skryt*!! Mycket goda!

    200 g socker
    200 g smör

    50 g kokosfett (smält och svalnat)
    200 g havregryn
    40 g kakao
    0,4 dl vatten
    smaka av med kaffe och vaniljsocker (1-2 tsk)

    Smält choklad (jag vet inte hur mkt, kanske 200 g?)
    kokosflingor

    Rör ihop smör och socker. Blanda havregryn och kakao med socker och smör blandningen. Tillsätt kokosfett under omrörning. Tillsätt vatten umnder omröring.Ha i vaniljsocker och kaffe. Bred ut smeten på bakplåtspapper och låt stå svlat. Rulla bollar av smeten. Låt stå kallt.

    Smält choklad i vattenbad. Doppa handflatorna i detta och rulla sedan bollarna hastigt mellan händerna. Doppa i kokosflingor. (Det är ganska varmt, man kan pensla på chokladen i händerna så blir det inte riktigt lika hett.)


    Skulle försöka doppa chokladbollarna istället för händerna.... Lite arrak eller punch skadar inte, men bara inte det blir för mycket


    Jag skulle inte doppa bolalrna.. Dels för at de kommer förmodligen bara att smälta, och dels för att det ska vara ett så tunt lager så att det knappt ska märkas.. Går inte att få till så bra om man doppar. Däremot att pensla fungerar!

  • ALBM 18 februari 2008

    Chokladbollar
    För 25 st personer.

    Passar alltid :-)


    Källa: Internet
    Uppladdad av: mrsc51

    Ingredienser
    100 gr margarin
    1 dl socker
    3 dl havregryn
    2 msk kakao
    2 msk kallt kaffe
    1 tsk vaniljsocker

    Att rulla i: kokos , pärlsocker eller strössel efter behag .



    Gör så här
    Blanda samman alla ingredienser.
    Rulla runda bollar.
    Rulla dem i kokos, pärlsocker eller strössel.
    Ställ dem kallt.

  • 18 februari 2008

    Skrivet av sussie755 den 18 feb 2008

    Skrivet av markus den 16 feb 2008

    Skrivet av sussie755 den 15 feb 2008

    Skrivet av Maria den 28 maj 2007

    Hej.

    Tänkte ta och baka lite kokosbollar (chokladbollar) och undrar ifall det är någon som har något bra recept på det??




    Tack på förhand / Maria

    Jag har ett recept på "riktiga" chokladbolar som jag har fått från min bagar-lillesyster. Som förövrigt kom 3a i en bagartävling i estland igår. *skryt, skryt*!! Mycket goda!

    200 g socker
    200 g smör

    50 g kokosfett (smält och svalnat)
    200 g havregryn
    40 g kakao
    0,4 dl vatten
    smaka av med kaffe och vaniljsocker (1-2 tsk)

    Smält choklad (jag vet inte hur mkt, kanske 200 g?)
    kokosflingor

    Rör ihop smör och socker. Blanda havregryn och kakao med socker och smör blandningen. Tillsätt kokosfett under omrörning. Tillsätt vatten umnder omröring.Ha i vaniljsocker och kaffe. Bred ut smeten på bakplåtspapper och låt stå svlat. Rulla bollar av smeten. Låt stå kallt.

    Smält choklad i vattenbad. Doppa handflatorna i detta och rulla sedan bollarna hastigt mellan händerna. Doppa i kokosflingor. (Det är ganska varmt, man kan pensla på chokladen i händerna så blir det inte riktigt lika hett.)

    Skulle försöka doppa chokladbollarna istället för händerna.... Lite arrak eller punch skadar inte, men bara inte det blir för mycket

    Jag skulle inte doppa bolalrna.. Dels för at de kommer förmodligen bara att smälta, och dels för att det ska vara ett så tunt lager så att det knappt ska märkas.. Går inte att få till så bra om man doppar. Däremot att pensla fungerar![/quote']
    Exakt vad jag menar^^ men tycker du inte man ska ha lite mindre kakao?
    min första doppa jag och la på en tallrik, innan jag hann lägga på kokos hade den stelnat, pensla och släng dig över den som en galning^^
    PS: det står 40 g kakao, tycker det blir för starkt men det beror på din egen smak^^(N)

  • 18 februari 2008

    Skrivet av hansdotter den 18 feb 2008

    Hej!
    Håller med om att kommentarerna är helt onödiga. Men det är tur att kommentarerna kommer från gäster och önskvärt är väl ändå att dessa inte blir medlemmar? Så slipper vi sådant språkbruk bland klubbmedlemmarna? Alla i klubben är alltid så trevliga och omtänksamma.
    Om man inte kan uppföra sig så ska man inte ge sig in i en klubb över huvudtaget.
    Det bästa vore förstås som tina62 föreslår- att gäster ej ska kunna skriva i forumet alls.

    Hej, tycker alla borde ha tillgång till att skriva på forumet eftersom det finns så mkt att dela med sig av(Y) men att den som äger sajten ska ta bort alla onödiga och hot fulla kommentarer, någon som håller med?:o

  • Micaela76 8 mars 2008

    Bara lägga till en liten sak jag har i mina chockladbollar och som barnen älskar..
    Jag häller i lite apelsinjouice och river i lite skal. Det blir jätte gott.. :p

  • RosaMaggan 7 november 2008

    Det är ju faktiskt inte JÄTTESVÅRT att bli medlem ifall man nu brukar surfa här. Kom igen.

  • Ergilwen 7 november 2008

    Jag brukar ha i ungefär en msk amaretto i mina chokladbollar, vilket brukar bli underbart gott.

  • Babzan 7 november 2008

    När ungarna var små gjorde jag chokladbollarna lite mer barnvänliga i smaken och bytte ut kaffe mot mjölk och en del av kakaon mot oboy istället....

  • Bodil56 7 november 2008

    Har precis hittat detta recept och lagt in det. Här är det Oboy-pulver och kaffe i smeten. Ska prova på jobb. Låter gott i varje fall.
    Pernillas chokladbollar

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.