Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kola med kaffe-/mockafyllning sökes

  • Becazinha 21 februari 2010

    Jag är fullkomligt förälskad i en godissort som heter Butter Toffees Coffee och tillverkas av Arcor. (L)

    Jag hade en påse men nu har de tagit slut och jag klurar på hur jag ska få tag på nya (låter som värsta abstinensen, men en påse räcker länge :p) Jag har vid något enstaka tillfälle hittat andra mjuka kolor av samma tillverkare här i Sverige, men aldrig med kaffefyllning, som ju såklart är min favorit. Är det någon som vet vilka kolor jag pratar om och var jag kan hitta dem i Sverige så jag slipper beställa från Brasilien (vilket kan bli rätt dyrt i längden =) ) ???

    Eller, alternativ nummer två: är det någon som har ett hejdundrandes bra recept på mjuk kola med mockafyllning? ...hela kolan ska alltså inte smaka kaffe, bara kärnan.

    Tacksam för alla tips!

  • fjanten3 21 februari 2010

    det kan bli väldigt svårt:o men om du gillar mycket kaffe så kan jag skriva ner ett recept på kaffe mouse(Y):D

  • Becazinha 22 februari 2010

    Ja kör till, kaffe är smaskens så jag tar gärna emot recept på kaffemousse! (Y)

    Tack!

  • segerwitch 22 februari 2010

    :DHär kommer två Kaffekola recept, hoppas det liknar lite vad du söker?? Lycka till(Y)

    Kaffekola

    3 dl vispgrädde
    2 msk snabbkaffepulver
    3 dl strösocker
    1 dl sirap
    2 msk smör
    Här kommer en digital termometer eller karamelltermometer väl till pass. Låt kolan koka utan omrörning när sockret väl löst sig, då undviker du att kolan sockrar sig.
    1. Lägg bakplåtspapper i en värmetålig form ca 18x25 cm.
    Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Värm och rör tills kaffet och sockret löst sig.
    2. Låt sedan blandningen koka livligt utan lock, koka till 122° eller tills kolan klarar kulprovet. Det tar 30-50 min beroende på kastrullstorlek.
    3. Ta kastrullen från plattan och häll ut kolan på plåten.
    Skär eller klipp i bitar medan den fortfarande är ljummen.


    Kaffekola 2
    Tillagning
    1 ½ dl vispgrädde
    1 ½ dl socker
    1 dl mörk sirap
    1½ msk kakao
    1 portionspåse espressopulver
    ½ tsk ättiksprit 12%
    2 msk smör

    Garnering:
    chokladpuffar

    Gör så här:
    Blanda vispgrädde, socker, sirap, kakao och kaffepulver i en kastrull.
    Rör om och låt sjuda i 20- 30 min.
    Rör ner ättiksprit och smör i slutet.
    Gör kulprovet för att se om smeten är färdig.
    Häll i små formar, ischokladformar.
    Toppa med chokladpuffar.
    Låt stå kallt att stelna.


    ps Hoppa över chokladpuffarna ds

  • segerwitch 22 februari 2010

    (L)Här kommer min egen favorit med kaffesmak(Y)
    Semifreddo di panna e ricotta al caffé

  • fjanten3 11 mars 2010

    Du fick några recept så jag vet inte om du behöver mitt recept längre{embarrassed}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.