Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kolabitar i kakor

  • knyppeltanten 20 januari 2011

    Jag har bakat mördegskakor med en bit nougat i, 1x1x1 cm ungefär och rullade in den i degen och doppade i mörkt muscavadosocker.
    Nu såg jag små runda kolor i en gul påse på affären, jag hann inte kolla hur stora de var men funderar på om det går att peta in dem i mördegskakorna istället. Eller blir det för segt när man äter dem? Har någon provat?
    Jag har läst att man kan lägga in en Center i kakan men både den och nougaten är det nötter i så jag kan inte äta dem (fast det kanske inte gör så mycket egentligen ....)

  • irrevirre 20 januari 2011

    Jag misstänker att det blir en märklig kombo med en mör kaka och så sätta tänderna i en ganska hård kola.{silly}
    Funderar på vad man kan ta istället som inte innehåller nötter ..... kommer inte på något just nu.
    Vad är det för recept?

  • knyppeltanten 20 januari 2011

    Nougatgömmor
    ca 100 g mjuk nougat skärs i tärningar
    En mördeg av
    4,5 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    1 tsk bakpulver
    1/2 msk vaniljsocker
    200 g smör eller margarin
    Blanda samman ingredienserna och arbeta snabbt ihop till en deg.
    Rulla bollar av mördegen (cirka 35 st) och tryck in en nougatbit i varje och doppa dem i mörkt muscavadosocker.
    Grädda i ugn 200 grader cirka 10-12 min mitt i ugnen.
    De som ätit dem tycker de är goda men jag har inte smakat dem själv då jag inte tål nötter.

  • stiina 20 januari 2011

    Jag har använt recepet många gånger och det har vara jättepopulärt!
    Dessutom tycker jag att det är roligt med pysslet när man ska göra bollarna.
    Jag har däremot inga tips på vad man kan byta ut nougaten mot.

  • Marre73 20 januari 2011

    Vet inte hur det är vad gäller Dajm för allergiker,men jag brukar hacka sådana och ha i mina kolakakor,Polly?Marianne? Man kan blanda hur som helst,ibland blir det riktigt bra o ibland inte...........

  • Tulipanaros47 21 januari 2011

    Men är det verkligen nötter i Center? Det beror ju på hur allergisk du är. Det står, om jag minns rätt, att Center kan innehålla spår av nötter, dvs tillverkningsmiljön kan vara densamma som för godis som innehåller nötter. Jag tål Center i alla fall.

  • tina_classon 21 januari 2011

    Är det mjuka eller hårda kolor? Jag har använt rollokolor i chocolate chip cookies, men de smälter och blir som knäckiga fläckar i kakorna. Vet inte hur det blir i dina kakor, men testa vetja!

  • irrevirre 21 januari 2011

    Jag kommer inte heller på något tyvärr ....
    Men de verkar väldigt goda kakorna

  • LEDIVO 21 januari 2011

    De här har jag gjort ett par ggr och de är jättegoda. Byt ut nougaten mot lite mjölkchoklad el välj en ljus kola doppad i choklad.
    Smörkolakakor
    //KAROLO

  • ziggez 21 januari 2011

    lite mindre dumlekolor är gott i. ha inte stenkoll på hur det är med nötter eftersom jag tål liiiiten mängd men himla gott iallafall lycka till

  • knyppeltanten 21 januari 2011

    Tack för förslagen. Har inte tänkt på att jag kan stoppa i en chokladbit men det måste ju gå lika bra som nougat. Hackad dajm har jag alltid i mina chocolate chip cookies istället för chokladbitar. Det är mandel i Dajm, i vilket fall kan jag inte äta det.
    Jag har faktiskt aldrig kolla själv om Center innehåller nötter, det var en som sa det till mig en gång och sen har jag aldrig ätit några :-). Styrkan i allergierna har ökat med åldern tyvärr.
    Men jag ska kolla om det finns mjuka kolor, får väl proväta några påsar :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.