Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kolabollar

  • axelacke 1 april 2013

    Hej, jag älskar en idé på ett köpt fikabröd som heter kolabollar. Men jag vet inte hur jag ska göra dem! Jag har en idé på ett recept och jag vill höra vad ni tror om det!

    Kolabollar
    ca 20 st

    200 g Smör eller margarin
    100 g Strösocker
    150 g Havregryn
    1 tsk Vaniljsocker
    1 msk kakao


    50 g kolasås

    Ingredienser till kolasås:
    Gör så här:

    100 g socker
    50 g honung
    100 g grädde
    30 g smör


    Koka upp honung, häll i lite i taget av sockret tills du får en gyllenbrun färg. Sedan häller du försiktigt i lite i taget av grädden, ta bort från plattan och ha i smöret, blanda och låt svalna i kylen.
    Eventuellt en skvätt gräddkolaessens
    Mjölk/mörk choklad och strössel toffee(kolaströssel) att rulla i

    1. Blanda smör/margarin och socker
    2. Blanda i övriga ingredienser
    3. Rulla till bollar eller forma till toppar och ställ i kylen en stund
    4. Smält chokladen i mikro eller vattenbad
    5. Rulla bollarna, först i chokladen och sen i strössel


    Skriv gärna om ni ser något man kan förbättra.
    //Axel

  • axelacke 1 april 2013

    Någon?

  • LenaBE1 2 april 2013

    Hej, jag vet inte vad kola bollar är för nåt, så jag har inget bra svar på din fråga. Men om jag vore som du så skulle jag testa ditt recept och göra en liten sats i taget. Förhoppningsvis så blir dom som du vill ha dom. Annars får du väl byta ut och prova dig fram tills dess dom blir som du vill.
    Ev. kan du byta ut honungen mot ljus sirap, sirap brukar det oftast vara med i kola recepten.
    Någon annan som vet vad kola bollar är kan säkert hjälpa dig. Lycka till! :)

  • Elizabeta 2 april 2013

    http://www.kakservice.se/Produkter/Kalles_Kolabollar läs innehållsförteckningen på dessa så lyckas du nog men du måste köpa kolaarom för att få kolasmaken {lashes}

  • Lunchdax 3 april 2013

    Jag har smakat chokladbollar med sirap i. Inte gott! Det blir seg och konstig konsistens och en sötma jag inte alls gillar. Rekommenderas inte... :P

    Ditt recept påminner en hel del om det baket, även om kola inte är helt likadant som sirap.
    Jag har aldrig smakat kolabollar, så jag vet inte riktigt vilken smak och konsistens du är ute efter. Men det jag provade var som sagt ingen hit, men kola är oavsett godare än sirap så det kan ju inte bli värre än det jag gjorde iallafall ;)

    Men, prova!! Det tar inte många minuter!

    Ett tips är att vispa smöret fluffigt först, då får du en lättare konsistens. Och jag skulle inte ha i vaniljsocker när du sen har kola-smak också. Men det är väl en smaksak.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.