Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

KOLATÅRTA - tårta från Kolahalvön?

  • The_mama97mia 17 februari 2008

    Jag jobbade extrsa på ett konditori i mina unga år. Då fanns det dels rysk banantårta, o dels denna kolatårta som jag inte hittar ngt recept på???
    SOm jag minns det så var det en topping av hallonsylt och florsocer - som frosting
    BOtten var typ sockerkaksbotten?
    emellan var det grädde och eller ngtmed annan smak... Minns inte???
    Hjälp mig ?

  • tina62 17 februari 2008

    Kan det vara denna?

    Botten: 250 g margarin
    1½ tsk bakpulver
    2 dl vetemjöl
    5 dl havregryn
    2 dl strösocker
    150 g mörk choklad

    Kolakräm:

    ½ dl strösocker
    ½ dl sirap
    1½ dl grädde
    1 msk smör
    Fyllning: 3 dl vispgrädde

    Chokladfrostning

    50 g margarin
    3 dl florsocker
    5 msk kakao
    2 msk grädde
    1 äggvita

    Smält margaringet i en rymlig kastrull. Låt det svalna något. Blanda bakpulver, vetemjöl, havregryn och socker i en skål och rör sedan ner i smöret. Täck en påt (30*40 cm) med bakplåtspapper. Häll massan på plåten och tryck ut till en rektangel så att den täcker hela plåten. Grädda i mitten av ugnen cirka 10-15 min i 200°. Dela kakan på mitten med en vass kniv när den fortfarande är varm. Låt svalan på galler. Smält chokladen i vattenbad och pensla över kakan så att ena sidan blir glaserad.
    Blanda alla ingredienser till kolakrämen i en kastrull. Koka på svag värme under omrörning cirka 20 minuter tills den tjocknat. Bred kolakrämen på en av kakorna ovanpå chokladen. Spara lite att ringla över vid garneringen (2-3 msk).
    Vispa grädden och lägg över kolakrämen. Lägg på den andra kakan med chokladsidan ner mot grädden.

    Smält margarinet till frostningen i en kastrull och ta bort från värmen. Blanda ner florsocker, kakao och grädde. Rör tills smeten är kall. Vispa äggvitan till fast skumm och vänd ner i frostningen. Bred över kakan (en del spritsas om man vill). Ringla ett fint mönster av kolakrämen.

  • The_mama97mia 17 februari 2008

    :( nej det är inte det.
    Ditt recept verkar väldigt gott o jag ska prova det.
    det som var signifikant med min kolatårta var frostingen med hallonsylt o florsocker
    T

  • The_mama97mia 17 februari 2008

    :( nej det är inte det.
    Ditt recept verkar väldigt gott o jag ska prova det.
    det som var signifikant med min kolatårta var frostingen med hallonsylt o florsocker
    T

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.